Allerede i 1868 ønska politikerne og bygdefolket bru på Mollestad

TIDLIG PLANLEGGING. «Kroki af Brosted ved Mollestad tegnet av ingeniør L. Grung i 1869». (Kilde: KUBEN/avtrykk.no)

Min oldefar Mads Govertsen Mollestad (1855-1941) var siste fergemann før Mollestadbrua stod ferdig i 1912. Fra undervisningsheftet Fergesteder i Birkenes (Åsmund/Per Gunnar Knutson) leser vi følgende utdrag:

«Den gamle fergeordningen med at hver enkelt måtte sørge for seg, skulle fortsette. Men det ble bare rot. Mads Mollestad, som bodde nærmest fergeleiet tok da på seg arbeidet på det vilkår at han fikk enerett på ferginga. Noen trafikanter ville ikke respektere enerettsordningen, så Mads klagde og sa opp stillingen. Kommunen måtte da vedta politivedtekter med bl.a. dette punktet; Hvor offentlig Fergemand er ansatt, inden Herredet, skal ingen anden være berettiget til mod betaling at udføre Ferging dersteds

Utdrag av takstheftet:

Vogn med 2 hester og 1 person; 50 øre

Lass, hest og 1 mann; 20 øre

Storfe pr stk; 3 øre

2 eller flere personer pr stk; 5 øre

Oldefar Mads fortsatte som fergemann til brua kom i 1912.

Men allerede i 1868 mottok Nedenæs og Robygdelagets Amt et brev fra min tippoldefar (far til fergemann Mads) Govert Madsen Mollestad, signert av ytterligere 32 personer, deriblant ordfører Jørgensen og lensmann Fidjeland et ønske om å få bygget en bro over Topdalselv ved Mollestad. Bakgrunnen for ønsket var hovedsakelig et behov for tømmertransport. Skogbruk var en viktig næring for skogeierne på Mollestad og bygdene omkring. Etterspørselen etter tømmer ved kysten var stor og innlandet var fullt av skog, men transportmulighetene mer begrenset. Tømmeret kunne fløtes på elva ned til Kristiansand, men ble da så forringet at skogeierne gikk med tap. Mer lønnsomt var det å frakte tømmeret ned landeveien til Lillesand, men ferga som gikk over elva var lite egnet til tømmertransport.

ENDELIG BRU. Fra åpninga av Gamle Mollestad bru i 1912. Tor Agnar Mollestad opplyser at steina til fundamenta er fra den gamle dampsaga ved Flakksvann. (Foto: Ukjent/utlånt av Anna Birkeland Sørlien)

Både de lokale og sentrale myndigheter så på muligheten og en skisse kom snart på bordet. Men brua lot vente på seg. Spørsmålet om brua var godt nok konstruert og uenigheter om kostnader og finansiering stoppet prosjektet.

Det skulle gå 44 år fra tippoldefar Govert sendte søknad til brua stod ferdig i 1912.

Nå er det ikke tømmer som beveger seg over brua, men mennesker fra både Østre og Vestre Mollestad. Gamle Mollestadbrua er en kulturhistorisk attraksjon som må tas vare på og viser datidens ingeniørkunst på sitt beste. Folket på Mollestad har alltid vært glade i brua si og vil gjøre sitt ytterste for å beholde denne i enda mange generasjoner.

(Kilde arkivportalen.no)

 

Gunnar Mollestad

____________

Brukerskapt