2,2 millioner i pluss

PLUSS: Rådmann Anne Stapnes er tilfreds med at kommunen gikk med overskudd i fjor.

Birkenes kommune gikk i pluss i 2018, til tross for tap på langsiktige finansplasseringer.

– Birkenes kommune leverer et positivt årsresultat på 3,6 millioner kroner i forhold til budsjett. Dette er inkludert bruk av 1,4 millioner kroner av disposisjonsfond, skriver rådmann Anne Stapnes i en pressemelding onsdag formiddag.

Kommunen hadde i 2018 et såkalt nullbudsjett, hvor det verken var forventa underskudd eller overskudd. Holder man bruken av fond unna regnskapet, endte kommunen med et regnskapsmessig overskudd på 2,2 millioner kroner i fjor.

– Jeg er tilfreds med at vi kommer ut på den positive sida. De siste årenes gode resultater har, som jeg har sagt mange ganger, skyldes forhold utenfor vår kontroll. Når vi framdeles er på den positive sida er jeg tilfreds, sier Stapnes til Birkenesavisa.

Tap i finans

I pressemeldinga slår kommunen fast at det er tre hovedårsaker til at årsresultatet for 2018 ble bedre enn forventa. Kommunen har fått 1,8 millioner kroner mer i skatt- og rammeinntekter, og samme sum i integreringstilskudd. Kommunen har også henta inn 900.000 kroner mer enn budsjettert i eiendomsskatt og konsesjonsavgifter. Totalt utgjør disse tre postene 4,5 millioner kroner.

– Netto finansposter er 3,8 millioner kroner dårligere enn budsjettert, hovedsakelig på grunn av tap

på kommunens langsiktige plasseringer. Innen driften er det et samlet mindreforbruk på 2,9 millioner kroner i forhold til budsjettet, skriver Stapnes.

I utgangspunktet viser resultatet at kommunen kunne ha unngått å tatt av fondsmidlene. Det er derimot krevende, forteller rådmannen.

– Ja, for et resultat for en kommune er ganske sammensatt. Det at det er et mindreforbruk i driften er ikke lett å forutse. Finansavkastning ikke er god. Det er krevende å planlegge i kommunal sektor, for det er mye usikkerhet, sier hun, og legger til:

– Da vi la budsjettet i 2017 trodde vi at vi måtte bruke av fond i 2018.

Små marginer

– Hvordan klarer kommunen å bruke 2,9 millioner kroner under budsjett på drift?

– Her er det veldig mange plusser og minuser, for drifta utgjør mye forskjellig. En stor del skyldes at vi fikk mindre pensjonskostnader, og brukte mindre på barnevern. Men innen drift er det merforbruk noen plasser, og mindreforbruk andre, sier Stapnes.

Rådmannen framholder at det gjøres et godt arbeid ute i de kommunale enhetene.

– Jeg opplever at vi har relativt god kontroll på det som er mulig å styre. Så er det alltid noe som er utenfor vår kontroll, og her har vi i år hatt marginene på vår side. Samtidig vil jeg berømme de som gjør en god jobb gjennom hele året, sier hun.