Transport på skinner

HAMPEHAUGEN: Barnehagen fulgte med på flyttinga.

Nå er lokomotivet på plass sentralt på Birkeland.

– Dette handler om bevissthet rundt det at Birkeland praktisk talt er bygget på jernbanen, sier Carl Frederik Thorsager til Birkenesavisa.

Onsdag ble kopien av lokomotivet som kjørte på Lillesand-Flaksvandbanen fraktet til Birkeland. Siden Egil Flakk fikk det bygget, har det stått på fløtermuseet på Flakk. Tidligere i år ble det kjent at dagens eiere, Grete Flakk og Jon Ødegård, gir lokomotivet i gave til kommunen.

– Det er veldig morsomt at det nå er på plass, og det er flott for formidlingens del, sier Thorsager.

Barnehagen viktigst

Han er blant dem som de siste årene har satt inn alle kluter for å få historien om jernbanen fram i lyset i enda større grad en tidligere. For to år siden lyktes det ei bevaringsgruppe å kjøpe jernbanestasjonen på Tveide, og planene der ute er store.

– Barnehagen som er tilskuere her i dag er de viktigste, for nå blir nye generasjoner klar over historien om jernbanen. Samtidig jobber vi aktivt med andre deler av banen, sier han, og slår fast:

– Den tida hvor kulturminner gikk tapt er over, nå tar vi vare på det vi har.

BREKKJERN: Carl Frederik Thorsager må bruke makt.

Stasjonen som forsvant

Hvordan kulturminner kan gå tapt, har en av tilskuerne til lokomotivfrakta fått erfare. Da jernbanestasjonen på Birkeland skulle flyttes i 1984 var han arbeidsleder for operasjonen.

– Ja, jeg var med da den gamle jernbanestasjonen ble flytta fra motelltomta og over hit. Jeg husker vi jekka hele bygget opp, og dro det på skinner med en hjullaster. Bygget seila av gårde, og flyttinga gikk veldig greit, sier Torjus Stavenes.

Nå er altså lokomotivet plassert der jernbanestasjonen sto i et par år. For det gikk ikke mange år før bygget ble plukket ned bit for bit.

– Planen var å bygge grunnmur til bygget, men det ble aldri gjort. Nå ligger jernbanestasjonen i deler på Grovane. Det var leit å måtte demontere det, men økonomien strakk ikke til den gang, sier Stavenes til Birkenesavisa.

FLØTEMUSEUM: Siden 2005 har lokomotivet stått på Flakk.

Leita på 80-tallet

Han husker godt at det på 80-tallet var planen at jernbanestasjonen på Birkeland skulle suppleres med et lokomotiv, og ildsjelene den gang leita etter et originalt lokomotiv. Det ble med planene, men Stavenes er tilfreds med at Birkeland endelig har fått lokomotivet sitt.

– Dette er en gjenstand – et klenodium som det er viktig å ta vare på. Enda viktigere er det å ta vare på historien, og det kan gjerne gjenstander hjelpe oss med, sier han.

Lillesand-Flaksvandsbanen gikk mellom Birkeland og Lillesand fra 1896 til 1953. På 50-tallet forteller Stavenes at det var planer om å koble jernbanen sammen med Setesdalsbanen, som gikk mellom Kristiansand og Byglandsfjord fram til 1962.

Togsettet langs den gamle jernbanelinja står på originale togskinner fra Lillesand-Flaksvandsbanen. Nå skal det bygges tak over, det skal settes opp infoskilt, og toget skal males opp. Det satses ifølge kommunen på en offisiell åpning til våren.

TEINEFOSSBROA: Ingen problemer med høyden når Tovdalselva passeres.

STRØGET: Det er ikke hver dag man ser lokomotiv på Strøget.