I midten av mai samles bilcrosseliten ved foten av Dovrefjell. Deriblant tre unge førere fra Birkenes.
– Det blir spennende, og jeg gleder meg veldig. Det er en lang tur, men det er gøy å få lov til å kjøre sammen med de beste i landet, sier Lena Flakk.
Dagen etter nasjonaldagen startet delegasjonen fra Birkenes turen til Bjorli motorsenter som ligger ved E136 midt mellom Dombås og Åndalsnes. Der samles omtrent 130 førere til Eliteracet, hvor de beste bilcrossførerne i landet har fått invitasjon til å starte.
– Nå har jeg jobba med bilen hele vinteren, så den skal være topp. Ambisjonen er å holde seg på banen i det minste. Hvis det går bra i første heat skrus ambisjonen opp, sier Flakk.
Våt bane
Hun får med seg Marcus Jansen og Aleksander Beisland fra Birkenes. Alle tre var forrige lørdag i sving på Rugslandsbanen, med varierende hell. Flakk måtte bryte etter to heat, da motoren slo seg vrang.
– Det har ikke gått bra, men bedre enn forventet. Det er vått på banen, og forhåpentligvis tørker det litt opp, sier Marcus Jansen til Birkenesavisa etter andre heat.
I tredje heat gikk det bedre, og Jansen kriger seg fram til en førsteplass. Verken Jansen eller Flakk kjørte helgas løp med bilene de tar med seg til Eliteracet.
Helt ny bil
– Jeg tar med meg en helt ny Ford Escort til Bjorli. Jeg holder på å bygge den opp nå, og har aldri kjørt den før, men jeg håper å kunne prøve den på treninga 10. mai, sier Jansen.
– Hvordan er det å kjøre bilen for første gang en drøy uke før du kjører blant de beste?
– Nei, det er jo ikke ideelt, men jeg tror det skal gå bra. Når det gjelder Eliteracet har jeg håp om å kjøre alle omgangene, jo lengre jeg kommer, jo bedre, sier han
Sliten stasjonsvogn
Det er frykten for å miste bilen før Eliteracet som gjør at Jansen i helga fartet rundt i en Opel Kadett, og Flakk i en sliten Ford Focus stasjonsvogn. Reglene i bilcross er slik at bilene må selges til en fastpris, dersom noen andre førere legger inn bud på bilen under et stevne.
– Bilen jeg tar med til Bjorli kommer rett fra gata, er hel og pen, og nybygget. Hadde jeg kjørt med den i dag ville jeg risikert at noen la inn bud, så jeg er jo redd for å miste den, sier Flakk.
Hun forteller at nye biler fra gata som er hele og pene er ettertraktet i miljøet. De fleste førerne har uansett motor liggende, men hele og pene biler er mangelvare.
Tøffe damer
– Om det skulle komme et bud på Bjorli, og jeg mister den der, så gjør ikke det så mye. Jeg har bygget den opp for det løpet, og har ikke de store planene etter det, sier Flakk.
Årets sesong er det første hun kjører i dameklassen, etter å ha kjørt siste år som junior i fjor. Hun beskriver nivået blant damene i bilcross som høyt.
– De som sier at damer ikke kan kjøre bil, de har virkelig ikke peiling. De andre førerne er ordentlig tøffe, selv om mange av dem er både 40 og 50 år gamle, sier hun.