Far og sønn Jansen dominerte A-finalen

TRIO KJEMPET OM GULLET. Her er rekkefølgen slik den ble i mål, med far Jansen i tet foran Tronstad og sønn Jansen på 3. plass. Vi ser her førerne i den omgjorte traséen i løypa.

Det var den perfekte dagen for bilcross da KAK arrangerte løpsfinaler på Rugslandsbanen søndag. Sola skinte, mye publikum var møtt frem og det ble tette jevne løp da kjørerne viste sterke prestasjoner. A-finalen herrer ble det store høydepunktet, der vi hadde far og sønn Svein Helge og Marcus Jansen i hovedrollene. Martin Hauge tok 3. plassen i juniorklassen etter god kjøring.

Vi startet med slutten, og tett på når A-finalen skulle kjøres. Rett før det grønne lyset ble tent på startplata dirret det av spenning blant publikum, med seks sterke kjørere til start. Svein Helge Jansen og sønnen Marcus sto ved siden av hverandre i spor to og tre. Og de dyktige sjåførene skulle gi maks underholdning de neste minuttene. Det var Volvo mot Volvo, far mot sønn og litt prestisje, der mange fra bygda var møtt frem for å heie på de to førerne.

Da startsignalet gikk var det Marcus som tok teten inn i første sving. Tett fulgt av de andre kjørerne ble det utrolig spennende utover i rundene. På tross av en ødelagt bil allerede etter en runde holdt Marcus teten de første tre rundene. Først ut på den fjerde runden ble han forbikjørt av Andre Tronstad og far Svein Helge. De to siste rundene ble nervepirrende og jevnt mellom de tre beste i feltet.

«De gamle er eldst» kan brukes, når målflagget svaiet foran publikum like etter siste sving. Den erfarne ringreven, senior Jansen, hadde da vært i føringen på siste runden, tross at Tronstad jaget birkenesingen tett på slutten.

Dermed endte det med 1. og 3.plass til Birkenes.

Når vi møter far og sønn i depotet like etter finalen, var begge svært fornøyde. Vi får også mer innblikk i Marcus sine problemer tidlig i finalen.

– Jeg kjørte bra i helgen og en 3. plass er jeg kjempefornøyd med. Men det er litt irriterende at det røyk et stabilisatorstag allerede inn på 2. runden nå i finalen. Jeg kjørte nesten med en følelse av å ikke ha bakparti på bilen, og det var vanskelig å ha kontroll underveis.

– Det gjør 3. plassen min enda sterkere, kan «junior» Jansen fortelle oss.

Svein Helge var ikke i tvil etter løpet.

– Hadde ikke bilen til «gudongen» mistet det staget så tidlig i løpet, ville ikke mi andre hatt sjans i dag. Jeg er selvsagt fornød med å vinne i ett morsomt, tett løp mellom oss kjørere. Men i dag ble jeg og Tronstad reddet av at Marcus fikk ødelagt bilen.

Begge var helt skjelvne i hendene da BA gratulerte de med kjøringen.

– Det tar på fra start av og vi merker det i kroppen lenge etter målgang. Det er intenst i fra vi står på startstreken, til vi passerer mål, kan to slitne men fornøyde kjørere fortelle oss.

Lasse Flakk i sin Ford kunne blitt den tredje finalisten fra bygda i finalen, men han fikk en snurr og stans i første sving, og dermed var B-finalen hans ødelagt.

Preben Aarli i sin Mercedes fikk full motorstans lørdag, og kunne ikke fullføre løpene på Rugsland.

I juniorklassen kjørte Martin Hauge i sin Ford inn til en flott 3. plass. Henriette Nomeland vant sitt siste heat, men manglet kun fem poeng for å kjøre om finalene.

– Jeg fikk en noe dårlig start, men er godt fornøyd med 3. plass og kjøringen i helga. Jeg kom nok litt for mye bakpå i starten og var ikke i nærheten av seieren i dag, forteller den lovende kjøreren til oss.

Av de blant arrangører og publikum vi snakket med etter finalene, sa alle at det var den mest spennende, jevneste og beste finalen på mange år. Alle kjørerne kom til mål i A-finalen, og det var ikke mange meter mellom bilene.

Årets utgave av løpsbanen er ny. Der har man nå lagt til to ekstra svinger like etter startsletta. Det har man gjort for å få ned den høye farten som tidligere har vært på publikumsiden. Banen er blitt mer krevende og det var flere tette, spennende dueller i den nye s-svingen.