Herlig absurd ironi

FLERE ROLLER: Mens Christian Hestø spiller overlærer Arnholm og billedhogger Lyngstrand, veksler Andrea Rudland Haave mellom rollene som doktor Wangels to døtre Bolette og Hilde. Etter hvert spiller begge karikerte utgaver av seg selv.

Med «Fruen fra Saltholmen» byr Christian Hestø og Svake Produksjoner på en annerledes teateropplevelse. Opplevelsen falt i smak hos fredagens premierepublikum i Lillesand.

– Kjempefornøyelig og overraskende. En må virkelig holde hodet kaldt for å få med seg det som skjer, sier Anne Svendsen.

Sangpedagogen, instruktøren og regissøren fra Birkeland var blant de omlag 35 sjelene som fant veien til Hotel Norges bakhage fredag kveld for å se premieren på «Fruen fra Saltholmen». Premieren var samtidig Christian Hestøs offisielle debut som teaterregissør.

– Godt spill, god regi, og filmsnuttene og musikken var mesterlig satt sammen. Han gjør vakre ting og er et stort talent, skryter den tidligere kulturprisvinneren om sin elev gjennom mange år i Birkebilla Musikkteater.

Andre var minst like fornøyde.

– Veldig gøy! Utgangspunktet er jo en temmelig dramatisk historie, men jeg synes de har fått til en morsom vri på originalen, sier Tor Inge Flaa, som satt i salen sammen med sin mor Sigrun og lillebror Halvard.

Humor og ironi

Forviklingskomedien «Fruen fra Saltholmen» bygger, som tittelen antyder, på Ibsens «Fruen fra Havet», et alvorlig drama som handler om valg og hvilke konsekvenser valgene man tar får for en selv og omgivelsene.

I Christian Hestøs regi begynner det da også riktig høytidelig og alvorlig, med de samme rollefigurene som i Ibsens drama. Det går imidlertid ikke mange replikkene før de første humoristiske avvikene fra originalen dukker opp. Det hele utvikler seg til en svært fornøyelig farse om forholdene skuespillerne imellom. Det spilles på sex, utroskap, egoisme, karrierejag, kort sagt mange av mytene om skuespillerlivet.

Det hele eskalerer til et nivå der man begynner å fundere på om det hele er regissert eller om skuespillerne lever sine egne liv der oppe på scenen. Men idet man tenker at det har sklidd helt ut, henter regissørdebutanten handlingen mesterlig inn, og Ibsens moral trer fram.

Veldig utradisjonelt

– Jeg synes en skal bli overraska når en går i teateret, sier Christian Hestø etter teppefall.

Han er svært fornøyd med premieren og setter stor pris på lovordene fra et publikum som viste med hyppige latterkuler at stykket falt i smak.

– Denne formen for teater er jo veldig utradisjonell, og det er ikke alle som skjønner den, men det virket det som de gjorde, humrer regissøren.

Han understreker at handlingen er et forsøk på å ironisere over skuespilleryrket og alle mytene rundt det. Og hvor absurd det enn må virke på publikum; det er ikke tatt ut av løse lufta.

– Vi prøver å sette skuespillerfaget litt på spissen, men tro meg, sånt skjer i virkeligheten også. Det er mye ego ute og går, sier regissørdebutanten.

Fornøyd hotellsjef

Mens premieren trakk om lag 35 publikummere, samlet lørdagens forestilling noe flere. Det er hotellsjef Beate Holm Töpfer fornøyd med.

– Vi er veldig fornøyde. Vi ønsker variasjon i programmet vårt og synes det er kjempegøy å se sånne unge talenter på scenen. Jeg har sagt til Christian at de er hjertelig velkomne tilbake senere. Det skal bli veldig spennende å følge dem både her og der ute, sier Holm Töpfer til Birkenesavisa.

Fredagens og lørdagens forestilling var de – foreløpig – eneste mulighetene til å se «Fruen fra Saltholmen». Men det var slett ikke siste mulighet til å oppleve kvartetten bak Svake Produksjoner på scenen.

I oktober setter de opp «Flott, takk skal du ha», stykket de gjestet utescenen på Hotel Norge Lillesand med i fjor høst, på Teaterkjelleren i Oslo. Og i november kan du se Christian Hestø i «Anne Franks søsken» på Kilden teater- og konserthus i Kristiansand.