Trekker mutterne av

DEKKSKIFT: Sondre Tjønntveit, Vidar Svendsen og Dag Urdalen har kontroll på omlegginga.

150 felger har fått nye dekk, og nå satser Avigo på omlegging.

– Vi begynte så vidt med dette i fjor, men har ikke reklamert noe særlig med det. Nå er de som arbeider med dette kurset, og vi bommer ikke på noe, sier Grete Muren, avdelingsleder for Avigo på Birkeland.

Attføringsbedriften på Birkeland har god erfaring med ved og trevirke, nå satser de på gummi og lettmetall. Så langt i år har de solgt 150 dekk.

– Dette med dekk er ferskvare, så vi har ikke noe lager, men kjøper inn ved behov, sier Muren.

Arbeidsleder Vidar Svendsen nikker. Han kan fortelle at dekkene kommer direkte fra Nordisk Dekkimport (NDI) som kan levere alt av dimensjoner. Jobben med å legge ny gummi på gammel felg gjøres derimot lokalt på Birkeland.

– I begynnelsen konsentrerte vi oss om omlegging, men fant ut at vi kunne ta det videre. Nå tilbyr vi dekkhotell, omlegging og salg av dekk, sier Svendsen.

Innerst i et hjørne, bak noen paller med trevirke står en hel mengde dekk stablet. De skal vaskes og skrubbes før vinteren, før de blir plassert i reolene langs veggen.

– Jeg er litt overalt her på huset, men legger også om hjul, sier Sondre Tjønntveit.

Med godt grep på muttertrekkeren tar det ikke lange tida før trykklufta har gjort sitt, og sommerdekka kan byttes ut med felger med vinterdekk.

– Lavprofildekk er krevende sammenlignet med vanlige dekk, men egentlig er ingen av delene særlig tungt, sier Tjønntveit.

I arbeidshallen har Avigo installert en løftebukk, og utstyr for å montere dekk på felg og avbalansere hjulet. Dermed kan bedriften tilby flere arbeidsoppgaver til staben.

– Dette er en veldig fin arbeidsoppgave for de som er trenet opp. Alt skal være fagmessig utført, sier arbeidsleder Dag Urdalen.

Han beskriver satsingen på dekk som vellykket, og antar at Avigos mange ansatte og jungeltelegrafen gjorde sitt til at det både var kø og venteliste da kulda seilte inn over Sørlandet for noen uker siden.

– Nå er nok sesongen på hell, men vi bytter dekk hele året for det er jo stadig noen som blir slitt ut, sier Urdalen.

Sist vinter ble for øvrig Avigo og Biva slått sammen. Det er også en vellykket historie skal vi tro Muren.

– Vi var jo litt spente, men det har gått veldig greit. Vi er vel enige om at det er mer hyggelig nå som vi er flere kolleger, og ikke er helt alene, sier hun.