– Stor interesse for helsefremmende innovasjonsarbeid i Birkenes

KREATIVT SAMARBEID. Forsker og prosjektleder May Olaug Horverak sammen med Øistein Kristiansen, kjent fra barne-TV programmet «Øisteins blyant». (Alle foto: Privat)

 

Birkenes kommune har over flere år jobbet med å skape helsefremmende praksis i barnehage og skole, og på nyåret har arbeidet fått mye oppmerksomhet i regionen. I begynnelsen av januar ble prosjektet «Helsefremmende skolemiljø og skolenærværsarbeid» presentert på ei regional samling med over 70 personer til stede, med tema innovasjon og forskning i offentlig sektor.

Prosjektet har en ramme på 2,5 millioner og er finansiert av Regionalt Forskningsfond Agder, og det fullføres i 2025. Hovedfokus i prosjektet har vært å utvikle prinsipper for hva som er helsefremmende praksis i skolen – knyttet til stikkordene anerkjennelse, tillit, respekt, mestring, medvirkning, trygghet, motivasjon, relasjoner og verdier. I tillegg utvikles spørreskjema som kan brukes for å undersøke i hvilken grad elever opplever et miljø som helsefremmende – mer presist – i hvilken grad de opplever at de har ressurser til å håndtere situasjoner i skolehverdagen, og ser en mening i aktiviteter de deltar i, noe som igjen bidrar til en robusthet i skolehverdagen. Mye av utviklingsarbeidet gjøres i samarbeid med NORCE – Norwegian Research Centre (tidligere Agderforskning) og Universitetet i Agder.

Enhetsleder på Birkenes Ressurssenter, Terje Bakken, og prosjektleder i Birkenes / forsker II i NORCE, May Olaug Horverak, presenterer innovasjonsarbeid i Birkenes på regional samling.

Ønske om å jobbe mer med helsefremming gjennom kreativitet

I forbindelse med det helsefremmende arbeidet i Birkenes, har vi startet en dialog med Øistein Kristiansen, kjent i Norge fra barne-tv-programmet «Øisteins blyant» – for å prøve å få til et samarbeid om bruk av kreative teknikker i skolehverdagen, og i overgang barnehage-skole. Tanken er at bruk av kreativitet kan styrke en opplevelse av mestring, anerkjennelse og motivasjon, og gi en kontinuitet i overgang fra barnehage til skole, noe som kan være utfordrende for mange. Forskningsrådet har støttet Birkenes kommune, i samarbeid med NORCE, med kr. 150 000 til å mobilisere til prosjekt sammen med Øistein. I denne forbindelsen arrangerte vi et besøk av på Birkeland skole 16. januar – for å legge fram mulige prosjektideer for ansatte-representanter og ledelse fra skoler og barnehager.

Besøk av NRK på Birkeland skole

Torsdag 16. januar hadde Birkeland skole besøk av Øistein blyant, noe som skapte stor begeistring og mye liv på skolen. I tillegg til å ha en presentasjon for ansatte i et møte på ettermiddagen, fikk vi lagt inn besøk i et par klasser tidlig på dagen, og Medieavdelingen i NORCE hadde invitert NRK til å komme til skolen, og teamet fra NRK ville gjerne lage en større sak knyttet til utviklingsarbeidet i Birkenes. De ble med inn i en av klassene og filmet Øistein som lærte elevene å tegne ansikter som uttrykte ulike følelser som; glede, sinne og tristhet eller «Saik» en helt ny følelse barna lærte Øistein! De lage rare grimaser med ansiktet og etterpå tegnet de det. Det var en gøy økt med mange begeistra og engasjerte elever. Siden fokus nå var på overgang barnehage-skole, var han på besøk i et par klasser på de laveste trinnene. Ut fra responsen til de andre elevene, skulle vi gjerne hatt tid til å gå innom alle klassene, men det hadde vi dessverre ikke tid til.

Stor interesse for autografer

Etter hvert var det mange som hadde fått med seg at Øistein fra Øisteins blyant var på skolen. Her snakker vi virkelig om en stor kjendis og tegnehelt for barna! Ikke rart at mange ville ha autografer! Men, med en elevflokk på drøye 450 ble det umulig å skrive autograf til alle som ønsket. Øistein laget en tegning med signatur og hilsen som ble kopiert opp til alle som ville ha. Vi håper at det ble en god erstatning!

Presentasjon for ansatte

Siste økt denne dagen var i kommunens Nettverk for trygge voksne, som inkluderer representanter fra barnehager og skoler. Nettverket møtes jevnlig for å drøfte arbeid med psykososialt miljø. Målet med møtet var å vise muligheter til å jobbe med ulike kreative teknikker, inspirert av Øistein, i eventuelle fremtidige prosjekt. Vi fikk muligheten til å prøve ut ulike teknikker, som å tegne profil av hverandre med to hender, og vi fikk inspirasjon til nye måter å jobbe med kreativitet på. Fremover vil Birkenes sammen med NORCE, Øistein og flere, utvikle søknader for å få midler til å jobbe mer med dette. Det var veldig bra at ledere fra flere enheter, PPT-ansatte og kommunalsjef for oppvekst hadde mulighet til å prioritere tid til å bli med i dette, slik at vi sammen kan planlegge videre utviklingsarbeid, i samarbeid med forskere i NORCE.

Kommunalsjef for oppvekst, Marianne Moen Knutsen, og assisterende rektor ved Birkeland skole, Njål Weberg Moen, lærer å tegne profil av hverandre med to hender.

God stemning og høyt engasjement

Det var ikke bare elever og ansatte som var begeistra denne dagen. Øistein ble også overveldet av responsen fra elevene. Han opplevde fine klasseromsøkter og engasjerte ansatte – og skrev selv en oppriktig hilsen da han lagde en felles autograf. Besøket på Birkeland skole var en stor positiv opplevelse for ham. Mellom intense økter hadde vi en lunsjpause på bakeriet på Birkeland – et av Øisteins favorittbakerier – hvor han tegner kaker og dokumenterer besøk som han deler med sine følgere. Han var svært fornøyd med dagen – og kommer gjerne tilbake både til skoler og bakeri på Birkeland.

En pause i det som er vanskelig

Jeg har selv prøvd ut opplegg fra Øistein i et tiltak i Blå Kors Kristiansand, der vi samlet en liten gruppe barn og unge som av ulike grunner hadde det vanskelig.  Vi brukte ulike teknikker for å tegne følelser og lignende. I etterkant spurte jeg hvordan dette kunne hjelpe dem. Vi får «en pause fra det som er vanskelig», var svaret. Dette kan være overførbart til det å ha det vanskelig i en skolesituasjon.

Kan hende bruk av kreative teknikker kan gi ny inspirasjon og motivasjon i en skolehverdag for både elever og ansatte!

Utfordringsbilde generelt i skolen

Det er en generell trend nasjonalt, og internasjonalt, at flere barn og unge strever med psykisk helse, og at skolefravær er en økende problematikk. Det er også en økning i barn og unge som får diagnoser knyttet til nevroutviklingsforstyrrelser, som ADHD og autisme. Å skape en endring når noe først er blitt vanskelig er kanskje også vanskeligere i det moderne samfunn, med smart-telefoner og sosiale medier. I høst hadde Christian Wulf ved Statped et foredrag for ansatte om denne tematikken, og han ga uttrykk for at tidligere så han en endring i kanskje rundt 70 % av sakene han jobbet med, mens det nå heller var 70 % av sakene det ikke skjedde en endring i. Han pekte også på smarttelefoner og skjermbruk som en faktor i dette. Et hovedbudskap var at vi må jobbe sammen, skole, støttetjenester, foresatte og elever, for å få til endringer.

Utfordringer lokalt i Birkenes og veien videre

Til tross for helsefremmende satsinger i Birkenes og engasjerte ansatte som står på, så er det også utfordringer, og enkelte barn og unge har det vanskelig. Det kan være ulike årsaker til at enkelte klassemiljø får utvikle seg i negativ retning – men ressursmangel gjør det ikke enklere å snu en negativ trend. Det er mange faktorer som spiller inn i en skolehverdag. Det er politiske føringer for prioritering av ressurser og politiske vedtatte budsjett som påvirker i hvilken grad skolen kan øke ressurser i en klasse, eller ha flere klasser på et trinn enn det som ville vært etter norm. Det trengs politisk engasjement for å få til prioriteringer som styrker oppvekstsektoren.

Selv om utfordringene vi ser i Birkenes, også finnes andre steder, er det ikke mindre viktig å ta det på alvor. Som ansatte i skolene også selv gir uttrykk for – læringsmiljø er noe vi hele tiden må jobbe aktivt med. I eventuelle nye prosjekter som Birkenes nå søker sammen med NORCE, håper vi å jobbe med kreative teknikker som kan bidra til praktisk læring og engasjement, som igjen kan bidra til et bedre psykososialt miljø. Målet med alt det helsefremmende arbeidet er at hver enkelt elev skal oppleve seg sett, at de opplever mestring, motivasjon, gode relasjoner og trygghet i skolehverdagen. Gjennom trygghet og relasjoner bygges en robusthet – en robusthet til å tåle det som er vanskelig i livet. Dette er det vi ønsker for hver enkelt – og et slikt ønske er det som driver oss til å ikke gi opp, men stå på i videre arbeid med å skape et godt miljø for barn og unge.

 

May Olaug Horverak

Forsker II i NORCE Norwegian Research Centre

Prosjektleder Birkenes kommune

 

________________

Brukerskapt