– Et svært dysfunksjonelt klassemiljø

(Arkivfoto)

Kommuneoverlege Dagfinn Haarr har sendt kommunedirektøren og de lokale politiske lederne en e-post, hvor han kommenterer det alvorlige varselet fra foreldre til barn på Birkeland skole.

– Kjære alle. Jeg har lest de tilsendte dokumentene som jo både avdekker et svært dysfunksjonelt klassemiljø, men også store utfordringer i hjem-skolesamarbeidet.

– Jeg skriver denne kommentaren som kommuneoverlege, fordi dette i høyeste grad handler om helsen til elevene fremover i livet. Kronisk stress, såkalt allostatisk overbelastning i de viktige barneårene vil kunne «sette seg» i kroppen og vil kunne gi større sykelighet av både somatiske og psykiske lidelser senere i livet.

– Jeg merket meg at man brøt opp «flokken» i 2. klasse. Vi vet nå hvor viktig flokken er, og at det tar tid å etablere nye flokker. En stabil flokk er en forutsetning for å få til endringer av uheldige mønstre. Unger i den alderen kan ikke unngå å lære, de er konstruert for det. Og dessverre er det minst like lett å lære negative mønstre som positive ting. Og det å avlære negative mønstre, tar lengre tid enn å nylære positive mønstre. Ut fra det dere skriver, ser det ut til at elevene i XXX har hatt rikelig anledning til å lære negative mønstre uten at det har vært satt inn tilstrekkelige korrigerende tiltak fra voksengruppen.

– Det er essensielt nå å bruke våren til «avlæring» og innlæring av nye mønstre. Heldigvis vil de fleste barn være interessert i å få de bedre, men de trenger god voksenstøtte fra både skolen og foreldrene til dette. Jeg håper at man kan re-etablere foreldre-skolesamarbeidet slik at man kan arbeide sammen hver dag for å bedre mønstrene i denne klassen.

Dagfinn Haarr er kommuneoverlege ut denne måneden.