– Skolesystemet

 

Det har vært diskutert mye om skolen består av for mye teoretisk læring, eller om det går an å lære på en litt mer praktisk måte. De fleste ungdommer synes skolen bør bli mer praktisk, og at det er alt for mye fokus på det teoretiske. Det er jeg helt enig i, og i denne teksten skal jeg fortelle om hvorfor.

De som mener at skolen er for lite praktisk synes at man heller burde lære ting ved å gjøre det praktisk, og de hevder at man lærer mye bedre hvis man bruker kroppen til å gjøre det man har lært, og ikke bare sitter stille og hører på læreren. Det er selvfølgelig ulikt hvor fort man lærer ting, og det varierer veldig fra person til person. Jeg synes selv at det er mye lettere å huske ting hvis man gjør det praktisk. Da fester det seg mer til hjernen, i stedet for å gå inn det ene øret og ut det andre på kort tid.

De som er for teoretiske læremåter mener ofte at det er vanskelig å lære vekk alt på en praktisk måte. Mange av temaene man skal lære er lettest å lære bort hvis man står og forteller om det. De skjønner at det kan være vanskelig å få med elevene, men de er rett og slett ikke kreative nok til å finne metoder de kan gjør det teoretiske om til praktiske oppgaver.

En løsning på dette er å for eksempel lære med å stå å snakke om temaet, men si før timen at det blir en konkurranse på slutten som handler om temaet læreren har snakka om. Da kan det være elevene følger litt ekstra med for å klare å vinne den konkurransen på slutten.

Dette kan jo koste litt penger hvis man skal ha premie hver time, og det er det ikke alle lærere som har økonomi til. Det kan for eksempel være at læreren er ung, holder på å flytte, eller nettopp har fått barn. Da er det andre ting å bruke penger på enn premie til elevene, og jeg tror nok ikke elevene hadde vært engasjert for den quizen så veldig lenge hvis ikke de kunne vunnet noe.

For at elevene skal holde seg engasjert, går det an å ha en individuell quiz, der ett riktig svar er ett poeng. Så kan læreren lage et ark med en oversikt over hvor mange poeng elevene har, og på slutten av måneden kan de tre elevene med flest poeng få en liten premie. Da holder elevene seg engasjert fordi de kan vinne noe, og ikke bare heder og ære, samtidig som det ikke går ut over lærerens økonomi.

Konklusjonen er at elevene lærer mye lettere hvis man gjør ting praktisk eller har noe å strekke seg etter. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å finne måter å lære ting på uten at det blir teori, men da handler det om å være kreativ. Hvis man finner kreative måter å lære på, blir det mye gøyere med en gang. Læreren må bare kommunisere med elevene og høre om hvordan de kan lære ting på en gøyere måte, og svaret blir da ofte at det er gøy å lære med praktiske ting.

 

Kine Botn Stoveland (14)