Herefossruta

HEREFOSSRUTA. En av bussene som ble bygd i ca 1950. (Foto: Chr. Repstads Sønner AS)

Om man avlegger kontoret til Odd Gunnar Repstad ved Chr. Repstads Sønner AS på Biesletta i Grimstad et besøk, så legger man merke til en vegg med gamle bilder fra firmaets 125 års historie. Flere av disse viser glimt fra selskapets historie også som bussprodusent.

Ett av bildene på veggen som skiller seg ut er bildet av Herefossruta, en Reo buss bygget på 50-tallet. Vi hører med Odd Gunnar Repstad om han har litt mer informasjon om bussene de leverte til Lillesand-Flaksvandsbanens bilruter (LFB) til bruk på strekninga opp til Herefoss.

Firmaet Chr. Repstads Sønner AS er et firma med tradisjoner helt tilbake til 1898. Nå er firmaet Peugeotforhandler og bilverksted, men har også vært stor forhandler av Simca, Hillmann, Humber, Rambler og Commer, for å nevne noen.

I starten var det hovslaging og bygging av hestekjøretøy som var fokus. I 1910 lagde de sin første motor, deretter startet de bensinstasjon, før de ble Chevroletforhandler i 1926.

(Foto: Chr. Repstads Sønner AS)

De første bussene ble produsert og solgt i 1927. En av de første bussene på Sørlandet ble levert til LFB. Bussen var bygd på Reo chassis, og hadde fem langseter med dør for hvert sete.

– Vi var de første som bygde busser med buet front- og bakrute. Vi hadde agenturet for Reo, amerikanske lastebil- og busschassier. Jernbanen i Lillesand kjørte med en Reo i rutetrafikk. Den var bygd hos oss i 1927. Bussen som er avbildet bygde vi rundt 1950. Det står å lese i boka som ble gitt ut i forbindelse med firmaets 100 års jubileum.

– Vi hadde bygd et par busser for dem i mellomtiden, og den fra 1927 var fremdeles i daglig drift frem til langt ut i slutten av 40-årene, forteller Repstad.

– Vi bygde busser fra 1930 og frem til slutten av 50-årene, sier daglig leder ved Chr. Repstads Sønner AS, Odd Gunnar Repstad. De ble bygd på Reo chassi fra bunn. Mer enn 20 personer var i sving med byggingen av bussene. Vi hadde snekkere, karosseri- og platearbeidere, og salmakere i sving. Alle plater ble valset ut i verkstedet, og salmakerne bygde stolene. Bussene ble sendt til Jevnaker, Rjukan, Tønsberg, og andre steder i landet. Her lokalt gikk de også til Reddalsruta og Herefossruta.