Fantastisk show med modellfly på Freds myrer – se bildeserie

 

Mellom Vassbotn og Svaland var det i helgen samlet mange modellfly entusiaster ved Freds myrer. Sørlandets RC modellflyklubb var samlet på deres flotte anlegg i Birkenes skogene.

Anlegget ble påbegynt i 1990, og området er leid av grunneierne Tor Kjetil Svaland og Linda Hauge Lunden. To rullebaner, på 172 x 20 meter og 135 x 20 meter, er asfaltert. Rundt de to rullebanene er det sådd flotte plener, og anlegget ser med det blotte øyet fantastisk ut.

Bobiler og campingvogner stod parkert rundt på den store tomta – og mennesker med denne store lidenskapen var kommet sammen for flyshow, og prat rundt deres store hobby.

Mange flotte fly i ulike størrelser og variasjoner kunne man beskue, og noen bygget helt identiske med virkelighetens fly.

Modeller av flere historiske fly fra krigens dager ble vist frem – og her hadde eierne gjort seg stor flid med å gjøre de svært identiske.

Bladfyken fikk se igjen en «velkjent» japansk jager, som ble brukt under bombingen av den amerikanske flybasen Pearl Harbor i 1941. En KI-43 Oscar bygget helt identisk, med en vekt på 12 kilo. Piloten manøvrerte flyet fra bakken på en imponerende måte. Farten og stupene eieren gjorde med spakene fikk tilskuernes tanker 80 år tilbake i tid, da det var alvor og ikke lek. Flyet ble bygget i 1939, og siste gang produsert i 1945.

 

Entusiast Helge Knutson fra Birkeland

Det var også lokale interesserte på Freds myrer denne helgen. En av dem, veteran Helge Knutson, fulgte nøye med under showet.

Knutson var blant de 65 deltagere og utstillere, men nøyde seg kun med å beskue de andre og fortelle lokalavisa litt om sin store hobby og interesse.

– Jeg begynte som 12-åring å bygge mine første modeller. Den gang var det ikke så mye moderne tegninger og aktivitet som nå, så man måtte være kreativ, forteller Knutson. Jeg husker jeg begynte å bygge med tresorten lind, fordi den var lettest. Men da den var tørket over lang tid, viste det seg at også den var for tung til å fly med.

– Min far Åsmund hjalp meg å få tak i et annet materiale. Balsatreet, som vokser i Sør-Amerika og i Karibien, var ideelt å bruke og den letteste tresorten. Dermed ble det flere modeller av denne typen fremover i ungdomsåra og i voksen alder.

– Utviklingen har gått fort og det er morsomt å tenke tilbake på drivstoff og motorkraft til disse flyene. Diesel, bensin, glødeplugg og jet-motorer, og i mer moderne tid elektriske flymaskiner.

Birkenesmannen har bygd over 500 modellfly og er det man kan mildt sagt kan kalle en veteran i faget. Han måtte i sin tid også ha spesialtillatelse fra lensmannen.

– Du vett i den tia mi brukte nafta blandet med diesel, så var det ikke bare, bare å få tak på nafta fra apoteket. Derfor måtte jeg på lensmannskontoret å få «spesial-resept» på de sterke varene, og dokumentere at jeg brukte det til flymotorer og ikke til noe annet, humrer Knutson.

Den hyggelige birkenesingen koste seg sammen med mange kunnskapsrike entusiaster på flyshowet – under blå himmel og med deilig sommertemperatur.

 

BILDESERIE: