Odd Grødum kjøpte sin første lastebil før han fikk førerkort – i dag drives transportfirmaet av barnebarna

ODD GRØDUM. Det starta med en guttedrøm, før han han kjøpte sin første lastebil i 1953 – i dag har transportfirmaet 24 ansatte og 14 større kjøretøy, med en omsetning på 67 millioner kroner i fjor.

I 1953 starta Odd Grødum det som i dag er en mellomstor bedrift i Birkenes. Allerede året før Odd fikk førerkort, kjøpte han seg sin første lastebil av Arne Aas – en velbrukt tysk Ford.

Odd hadde helt fra han var liten gutt drømt om å kjøre store lastebiler. Da han fikk lastebil-lappen, ble det fart i transportvirksomheten. Mange lokale oppdrag i Birkenes, Lillesand og Grimstad gjorde at han måtte utvide. Etter å ha benyttet to godt brukte lastebiler, kjøpte han seg en helt ny Bedford på midten av 50-tallet. Denne ble brukt til langkjøring mellom Oslo og Stavanger.

I slutten av 50- og begynnelsen av 60-årene ble tømmerkjøring mer og mer aktuelt, siden fløtingen i vassdragene tok mer eller mindre slutt. Odd var forut sin tid på 60-tallet, med spesialbygde lastebiler for tømmerkjøring.

I 1962, da Setesdalsbanen ble nedlagt, fikk han oppdraget med å kjøre tømmeret til Byglandsfjord. Hunsfos Fabrikker ble etter hvert også en stor del av bedriftens oppdragsgiver, men også andre som Boen Bruk, Lillesandsbruket, Fosstveit Tresliperi og Kjøita i Kristiansand.

Odd var også den første tømmerkjøreren på Sørlandet som monterte hydraulisk tømmerkran på bilene.

Da Hunsfos la ned i Vennesla, begynte firmaet å kjøre flis fra sagbruket i Åmli.

Frem til 1997 hadde firmaet base ved Valtjønn, men flyttet da til Tveidemonen, der de holder til i dag. I 2008 ble firmaet Odd Grødum et aksjeselskap. Odd var eneaksjonær frem til han døde i 2011.

I VERKSTEDET. Fra venstre, eier Martin Grødum, Ted Grødum, eier Bjørnar Grødum, verksmester Marius Sæther, Dag Grødum og Oddvar Haugland.

Da Odd gikk bort overtok sønnene Ted (Theodor) og Dag Grødum firmaet, med 50 prosent hver av aksjene. I 2019 tok tredje generasjon over bedriften, da Martin og Bjørnar Grødum overtok.

Birkenesavisa tok nylig turen til Tveide for å snakke med de to siste generasjonene i Odd Grødum Transport AS, og noen av de ansatte.

Med nytrakta kaffe på det provisoriske bordet i verkstedet, gikk praten om løst og fast. Om bedriften og utviklingen – og om grunnleggeren, pappaen og bestefaren.

– Odd var en arbeidskar av de sjeldne, forteller Oddvar Haugland, som snart blir pensjonist og kjente grunnleggeren i mange år. – Så var han veldig sosial anlagt og hadde en lun humor.

Når ulykken var ute, brukte Odd alltid å finne en løsning. På en langtur til Nord-Norge på 50-tallet, underveis nordover gjennom Sverige, var han uheldig og kjørte utfor med full last med stiger fra Aanesland fabrikker. Etter uhellet ble han enig med forsikringsselskapet om å kjøpe både bil og last. Deretter fikk han reparert lastebilen provisorisk, kjørte til Tromsø, og solgte stigene selv på torget. På hjemveien kjøpte han nytt førerhus, og da han kom hjem fikset han bilen selv – og satt igjen med 5000 kroner, som han satte i banken.

– Han hadde mange venner og han satte pris på gode vennskap, noe han pleiet helt til slutt. Ikke minst når han samlet pensjonistene i kontorlokalene hver uke de siste årene, forteller sønnen Ted.

– Det var så populært, at selv da han var gått bort, fortsatte pensjonistene å treffes der pappa hadde samlet dem, legger sønnen Dag til.

Brødrene Ted og Dag begynte rundt 1979 i å jobbe i farens firma, som da hadde fem lastebiler i drift. Siden har bedriften vokst seg større. Lastebilparken har økt og det samme har antall ansatte. I 2019 overtok sønnesønnene til Odd, Martin og Bjørnar firmaet. Her har de sitt virke på ulike vis.

Bjørnar liker seg best på verkstedet og tilbringer arbeidsdagene der sammen med verksmester Marius Sæther. – Jeg trives best her, og det er ikke minst spennende siden vi nettopp fikk full verksteds autorisasjon på lastebil. Det betyr at vi er det eneste verkstedet i Birkenes som kan reparere lastebiler, forteller sønnesønnen av Odd.

Martin styrer firmaet fra kontorpulten. Der han har full oversikt og styrer all logistikk med bilene ute langs veiene. Viktigheten av faste og gode rutiner med så mye virksomhet, er stor.

– Fliskjøringen, som vi begynte med i 1981, er en stor geskjeft i dag, kan Martin fortelle. – Vi begynte med en ny Volvo N10 med 300 hestekrefter den gang, legger faren Ted til.

I dag kjører de opp mot 50 lass, eller rundt 5000 kubikk, i uken til Smith & Thommesen på Rygene. forteller de. – Ellers kjører vi flis til Bergene Holm i Åmli. I 1997, da Sørlandsbanen sluttet med fliskjøring, ble det ekstra mye kjøring – og i dag har vi tre biler som går døgnet rundt til nettopp dette. Vi har tre tømmerbiler i virksomhet hele tiden. Thomas Nærum, Jon Bratteland og Stian Solvang er sjåførene.

Odd Grødum Transport har også en bil som kjører fast til Sundsvall i Sverige. Derfra transporterer de kvistfrie materialer fra Bolstad Bruk til Scanflex på Birkeland.

– Det er helt andre tider nå med tanke på kommunikasjon og ordreleveranser, forteller Dag. Jeg husker da vi begynte og var unge, så satt pappa i telefonen hele kvelden – etter at mamma hadde mottatt telefoner og bestillinger på dagen, da pappa var ute på jobb. Mobiltelefoner fantes jo ikke, så det måtte jobbes også etter at nøkkelen var tatt ut av tenninga om kvelden.

Nå er nye tider i Odd Grødum Transport, med ny verkstedautorisasjon, mange oppdrag – og flere ansettelser, som også gir en økt omsetning. Nylig fikk de 200 000 kroner fra regionalt næringsfond for Birkenes og Lillesand. Dette har gjort at verkstedet, som er svært viktig i denne bransjen, har blitt modernisert.

I dag har Odd Grødum Transport 24 ansatte, derav tre på kontoret, og omsatte for 67 millioner kroner i 2020. De har 14 større kjøretøyer, inkludert tre tømmerbiler, 2 kontainerbiler, flisbiler og hjullastere. I tillegg leies både biler og arbeidskraft inn etter behov.

 

 

 

 

 

2021. Fra venstre Martin Grødum, Bjørnar Grødum, Dag Grødum, Ted Grødum, Marius Sæther og Oddvar Haugland. Her står de foran en Volvo 540, i verkstedet som nå er autorisert for tunge kjøretøy.