Motormoro med Frode prest og gjengen – da David (13) ville begynne med trial, begynte bestefar John Olav også

INITIATIVTAKER FOR TREDJE GANG: Frode Eikrem har vært med på å starte to klubber før, på hjemstedet Averøy på Nordmøre, og i Holum ved Mandal. – Som prest er det veldig kontaktskapende å holde på med motorsport, det er viktig for meg, sier Eikrem, som her gir instrukser til kjørerne før treninga begynner.

 

– Jeg måtte jo være med på galskapen, smiler John Olav Nystøl (64), og legger til at trialkjøringa er en bestefar-barnebarn-greie.

– Dette er noe David og jeg gjør sammen. Vi holder jo på med ting sammen oppe på Oggevatn også, men der har vi ikke lov til å kjøre trial, forteller bestefaren og legger til:

– Det er god trening, og så er det jo veldig gøy, da.

Det kan barnebarnet, 13 år gamle David Søhagen, være enig i.

– Det er utfordrende og spennende, sier David.

Duoen begynte med trial for to år siden og er blant de mest trofaste deltakerne på treningene til trialgruppa i Herefoss IL.

TO GENERASJONER: 64 år gamle John Olav Nystøl er mc-fører, men hadde ikke kjørt trial før barnebarnet David ville begynne for to år siden. Da måtte bestefar også være med. I dag er de blant de ivrigste på trialgruppas treninger.

Stort aldersspenn

Motorsyklene farer rundt oss som illsinte vepser og eimen av forbrent 95 oktan bensin pirrer i nesa. Det er treningskveld, en av sesongens siste, i hoppbakken ved Herefoss skole.

– Vi skal først ha litt oppvarming, så skal vi kjøre litt samla i ei oppmerka løype, og så er det frikjøring resten av kvelden, sier Frode Eikrem, sokneprest og leder av trialgruppa. Han har samla alle kveldens deltakere i enden av unnarennet på hoppbakken, hvor kveldens trening skal foregå. Vanligvis trener trialkjørerne på Stoveland, hvor en velvillig grunneier har stilt 60 mål til rådighet. Men når høstmørket setter inn, trekker de opp til Herefoss skole og området rundt hoppbakken. Her er det lagd en liten bane med paller og kjegler.

UNGE TRIALKJØRERE: Brødreparet Sander (9) og Fillip (6) Jacobsen Heia fra Herefoss er yngst på kveldens trening.

Naturlig treningsarena

– På Stoveland er det mange flotte varierte knauser og knatter, og så er det god plass, både for nybegynnere og de litt mer avanserte. Her ved Herefoss skole er det flomlys, og så er det greit å ha et lokale i nærheten. Vi bruker grendestua på skolen til arrangementer og litt av hvert, og så er det toaletter her, forklarer Eikrem. Han legger til at trialgruppa har planer om å bygge et klubbhus på Stoveland.

– Der kjører vi i naturlig skogsterreng. Vi strekker opp plastbånd mellom trærne, så løypene er forskjellige fra gang til gang, forklarer triallederen.

OPPVARMINGSLØYPE: Som oppvarming kjører førerne på rekke gjennom ei oppmerka løype, der en av utfordringene er å steile mellom kjeglene.

Positivt for skolearbeidet

Spør du soknepresten om hva som er bra med trial, er det som å putte på en femmer.

– Det er lett å komme i gang. Det er god trim. Du får god balanse og kroppskontroll. Du lærer deg å planlegge og være fokusert. Veldig mange som begynner her sier at de blir mer fokusert på skolen, de blir flinkere til å planlegge og få til ting, hevder han.

Miljøvennlig er det visst også, til motorsport å være.

– Vi bruker veldig lite bensin, én til to liter på ei trening. På en sesong går det bare et par tiliters kanner. Og så er det ikke så dyrt som de fleste andre motorsporter. Du kommer langt med 20.000 kroner, og syklene holder seg godt i pris, framholder Frode Eikrem.

GOD KONTROLL: Sokneprest Frode Eikrem (46) har kjørt trial siden han var 14 år og har ingen problemer med å forsere hindrene som er bygd opp i unnarennet på hoppbakken i Herefoss.

For hele familien

Du trenger heller ikke ha egen sykkel for å teste om trial er noe for deg. Trialgruppa har fire utleiesykler som leies ut for en billig penge. Mottoet er at det skal være enkelt å komme i gang.

– Trial er for hele familien. Du kan begynne allerede når du er fem år og må komme med en voksen fram til du er 16. Hele familien kan komme sammen, mor og far kan også kjøre, understreker Frode Eikrem. Hvis du ønsker å prøve er det bare kontakte soknepresten på messenger eller kirkekontoret. – Vi kjører nybegynnerkurs fortløpende når vi har interesserte. Du kan kjøpe en prøvelisens som gjelder for to måneder. Etter det må du gå på nybegynnerkurs for å få vanlig kjørelisens, forteller triallederen.

TOLV TRIALKJØRERE: Trialgruppa i Herefoss IL har drøyt 70 medlemmer, hvorav cirka 30 kjører. – På en god dag er vi rundt 25 motorsykler på trening, opplyser Frode Eikrem, som har tatt oppstilling omtrent midt i gjengen på 12 kjørere som møtte opp på Herefoss skole torsdag kveld.

Ønsker flere jenter

I trial er det ikke farta som teller, men presisjon og beherskelse av kropp og sykkel.

– Vi kjører løyper med naturlige hindre i terrenget. Vi skal forsere hindrene uten å ha beina i bakken, og så får vi prikker for hver berøring med bakken, forklarer Frode Eikrem. Han presiserer at sporten passer like godt for jenter som for gutter. Ja, kanskje bedre, faktisk.

– Jenter er ofte veldig konsentrerte og nøyaktige og gode med hendene, så jenter som kjører blir fort veldig nøyaktige og gode, framholder han. Likevel er det bare gutter på treninga denne kvelden.

– I fjor hadde vi tre jenter med, men i år har det vært bare én. Så det er absolutt plass til flere jenter. Gutta skjerper seg gjerne litt også når jentene kommer, så jenter er veldig velkomne, smiler trialsokneprest Frode Eikrem.

KORS I KLUBBLOGOEN: – Tilbudet er basert på gode verdier, og kirka er med som drivkraft. Da synes jeg det er på sin plass med et lite kors inni motoren, sier Frode Eikrem om korset i klubblogoen til trialgruppa, som er et samarbeid mellom Herefoss IL og menighetsrådet. For ordens skyld: Du må ikke være medlem av statskirka for å være med. Det holder med medlemskap i idrettslaget.