Stort koronatap

FORVENTET MER: Etter at Birkeland Hårstudio måtte stenge 12. mars grunnet koronarestriksjoner ble de lovet gode kompensasjonsordninger. Etter første utbetaling er innehaver Elisabeth Raen skuffet over kompensasjonen. Hun forventer bedre kompensasjon ved neste søknadsrunde.

Elisabeth Raen er utrolig skuffet over frisørenes kompensasjonsordning.

– Jeg er utrolig skuffet over kompensasjonen vi har fått, sier Elisabeth Raen ved Birkeland hårstudio.

Det gjelder ikke bare Birkeland hårstudio, etter at koronapandemien slo innover landet. Raen har hatt jevnlige samtaler med de andre frisørene i bygda.

– De sitter med samme inntrykket så langt, sier hun.

Frisørene ble pålagt å stenge på få timers varsel torsdag 12. mars, da regjeringen innførte de strenge koronarestriksjonene. Det ble tidlig lovet at de ville få kompensasjon for sine økonomiske tap.

Frisørene ble lettet da kompensasjonsordningen ble lansert. Bedrifter som ble pålagt stengt skulle få dekket opp mot 90 prosent av tapet. De vil være aller hardest rammet og vil derfor få høyest kompensasjon, fortalte næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding tidligere.

Småpenger

– I mars mista vi 105.000 kroner i inntekter, og har kun fått 9.900 kroner. Det dekker ikke husleie og strøm engang. Dette skal vi så skatte av. I tillegg har regnskapsføreren hatt litt jobb med dette, for å sikre at alt blir rett. Da er det lite igjen til slutt, sier hun.

Kompensasjonen for april har de ikke søkt om ennå, men der ble tapet mye større. I april fikk de kun fire arbeidsdager med saksen.

– Vi må gå flere runder med staten om dette, for dette holder ikke. Vi forventer at de stiller opp mer, og jeg er spent på hvordan kompensasjonen for april blir, sier Raen.

Kompensasjonen ved permittering slo også dårligere ut for frisørene. Alle ansatte ble naturlig nok permittert etter stengningen. Endringen som medførte at NAV skulle dekke all lønn fullt ut, med unntak av de to første dagen ble først iverksatt 20. april. Den ble ikke gitt tilbakevirkende kraft.

– På tross av at vi ble pålagt stengt måtte arbeidsgiver derfor likevel dekke denne permitteringstiden frem til 20. april selv, sier Raen, og legger til:

– En ting er dekking av utgifter, men jeg håper vi får dekket i hvert fall deler av inntektstapet. Det fører selvsagt til et mye dårligere årsresultat, men vi er heldigvis ikke der at det truer driften.

Dårlig resultat

Hun er glad for at de har et forbund, Norske Frisør- og velværebedrifter (NFVB), som kjemper kampen for dem, og håper den kampen fører frem.

– I mellomtiden må vi gjøre det vi kan, det vil si å klippe mer. I starten har vi jobbet mye ekstra for å møte den store etterspørselen. Men hårklipp er en ferskvare. Det vil si at vi får ikke flere klipp igjen fordi det har gått litt tid. Får man ikke klipt seg på seks uker så klipper man seg ikke en gang ekstra. Den klippen, og dermed omsettinga er tapt, sier Raen.

Leverandørene har satt opp sine priser, og frisørene trenger litt ekstra tid på hver kunde på grunn av desinfiseringsarbeidet mellom hver kunde. Det fører til at de har sett seg nødt til å sette opp prisene med om lag ti prosent.

– Her har vi frisørene på Birkeland pratet sammen, og gjør disse endringene stort sett likt. Kundene har heldigvis stor forståelse for dette. Vi frisørene på Birkeland har et godt forhold, og vi har hatt noen kaffeprater, og funnet mange like løsninger, sier Raen.