Ikke dispensasjon for tømmer

SENUMSTADBROA: Vindkraftverket på Bjelkeberg og Oddeheia aktualiserer fornying av Senumstadbroa på fylkesvei 406 fra Senumstad til Stemlona.

Senumstadbroa kan få forlenget levetid utover fem år. Dersom man ser bort fra vindkraften og tømmerindustriens behov.

– Dersom tilstand på hengebrokablene ikke har forverret seg, vil sannsynligvis dagens bæreevneklassifisering forlenges utover 5-årsperioden, skriver seksjonsleder for vedlikehold av fylkesvei, Jack Sylte, i Agder fylkeskommune til Birkenesavisa.

I høst ble det klart at det er oppdaga rust på bærekablene på den 108 meter lange hengebroa som strekker seg over Tovdalselva på Senumstad. Dette skaper utfordringer for RWE, som ønsker å bruke broa til å frakte vindkraftkomponenter til det planlagte vindkraftverket på Oddeheia og Bjelkeberg.

Siden 1989

Birkenesavisa har i den forbindelse omtalt at broa nå er nedklassifisert med tanke på bæreevne, men det stemmer ikke helt. Broas nye klassifisering gjelder for fem år. Seksjonslederen gir oss detaljene.

– Det medfører ikke riktighet at broa er skrevet ned til 50 tonn totalvekt for normaltransport. Den er åpen for bruksklasse 10/50 og det har den vært helt siden 1989 ifølge broforvaltningssystemet, skriver Sylte, og forklarer:

– Det som er riktig, er at det ikke lenger kan gis dispensasjoner for spesialtransporter med totalvekt over 60 tonn. Dette på grunn av korrosjonsskader i hengebrokablene.

Begrenset dispensasjon

Bruksklasse 10/50 innebærer at broa er godkjent for maksimal akselvekt ti tonn, og maksimal totalvekt på 50 tonn. Det kan altså fortsatt gis dispensasjon fra dette, men ikke i like stor grad som før. Det er stipulert at de tyngste vindkrafttransportene vil veie 140 tonn.

Dispensasjon kan generelt gis uten tidsbegrensning for kjøring uten følge, eller enkeltdispensasjon med tidsbegrensning for kjøring med følge og sperring av broa for annen trafikk.

Som kjent overtok fylkeskommunen ansvar for fylkesveiene ved nyttår. Drift og forvaltning av Senumstadbroa gikk derfor fra Statens vegvesen til fylkeskommunen. Sylte påpeker at det nå ikke er mulig å få dispensasjon for tyngre last enn 60 tonn over broa, men har ikke statistikk på hvor ofte dette tidligere er innvilga.

Delelig gods

I forbindelse med debatten om spleiselaget for ny bro mellom kommunen, fylkeskommunen og RWE, har tømmerindustrien blitt løftet fram som ei næring som kan ha nytte av ny bro. Sylte forteller at det uansett klassifisering på Senumstadbroa ikke gis dispensasjon for tømmertransport.

– Det gis ikke dispensasjon fra forskriften for transport av delelig gods. Det betyr at det ikke kan gis dispensasjon for å kjøre for eksempel tømmer med totalvekt utover det som er tillatt i veilisten for normaltransporter, det vil si 50 tonn, skriver han.

Vekt- og lengdebegrensninger har påvirkning på transportkostnadene i tømmerdrifta. I april 2019 ble det klart at Fidje bro påkostes 4,6 millioner kroner for å tåle 60 tonn, nettopp av hensyn til tømmerdrifta. Fidje bro ligger rundt tolv kilometer unna Senumstadbroa på fylkesvei 406.