NCC vil rive den gamle asfaltfabrikken på Rugsland og bygge en splitter ny.
– NCC har i en årrekke drevet asfaltproduksjon på eiendommen. Fabrikken som står der, er gammel og nedslitt, og planen er derfor å bygge en ny asfaltfabrikk på eiendommen. Den gamle vil bli revet så snart den nye er operativ, skriver senioringeniør Ove Røsland i NCC Industry til kommunen.
En ny fabrikk krever dispensasjon fra kommuneplanen, ettersom området er avsatt til råstoffutvikling med hensynssone landbruk. NCC trenger også dispensasjon fra plan- og bygningslovens bestemmelser om høydebegrensning. Siden kommuneplanen ikke inneholder krav til byggehøyder er det lovens generelle bestemmelser som gjelder, og da blir grensa ni meter.
NCC ønsker å bygge en 40 meter høy fabrikk. Den gamle er til sammenligning 30 meter høy.
Kan ikke vente
– Grunnen til at anleggene blir så høye er at massene løftes i en operasjon, for så å falle gjennom produksjonen til de ligger i silo som ferdig asfalt, skriver Røsland.
I dag løftes råvarene og asfalten i to operasjoner. Først løftes råvarene 30 meter, og når de har falt gjennom produksjonen løftes den ferdige asfalten 15 meter opp i siloer. Dette er vesentlig mer energikrevende enn om massene løftes i en omgang, påpeker senioringeniøren.
NCC har egentlig startet et arbeid med å utarbeide en reguleringsplan for masseuttaket og asfaltfabrikken. Denne blir sendt kommunen i løpet av året, men Røsland skriver i brevet til kommunen at NCC ikke har tid til å vente.
200 tonn i timen
– Tiden det bil ta før reguleringsplanen er ferdigbehandlet og godkjent vil være for lang. Vi kan ikke vente med å reinvestere i ny fabrikk. Alternativet er å fornye enkeltkomponenter, og opprettholde produksjonen noen år til, skriver han.
Dette er imidlertid svært kostbart, ifølge dispensasjonssøknaden, og miljømessig lite gunstig om vi skal tro senioringeniøren. Han påpeker at den gamle fabrikken er basert på fossile energibærere, mens den nye fabrikken vil få pelletsfyring og være Co2-nøytral.
Kapasiteten i den nye fabrikken vil være på inntil 200 tonn asfalt i timen. Det planlegges nye siloer til ferdig asfalt som kan ta 800 tonn, og fire bitumentanker på totalt 320 tonn.
Asfalt består av mer enn 90 prosent steinmaterialer og rundt fem prosent bitumen som brukes som bindemiddel, altså et slags lim. Det er blandingsforholdet mellom steinmaterialene og bitumen som avgjør kvaliteten på asfalten.
Gjenvinning
Den nye fabrikken skal utstyres slik at det kan produsere varm asfalt med utstrakt bruk av gjenvunnet asfalt som fresemasser og granulat fra asfaltflak. Fabrikken vil også bli utstyrt for å kunne produsere lavtemperatur asfalt, ifølge en søknad fra NCC til Arbeidstilsynet.
Den nye fabrikken vil, som den gamle, bli underlagt spesifikke krav til støv og støy. Dette dokumenteres ifølge søknaden årlig overfor Fylkesmannens miljøvernavdeling.
– Selv om støykravene er strenge, og da særlig til kvelds- og nattproduksjoner, vil ikke dette være en utfordring her. På Rugsland kan vi dokumentere dette med støymålinger fra den gamle fabrikken, skriver Røsland i søknaden.
I årsrapporten til NCC-konsernet kan man lese at NCC Industry solgte 6,4 millioner tonn asfalt i 2018. Mens konsernet tjente mer på asfaltsalg i Norge og Sverige i 2018 enn året før, måtte de tåle svakere resultater i Danmark og Finland grunnet konkurranse fra andre aktører.