16 dager rettetid

UTEN INTERNETT: – Slik ser altså en bolig uten internettilkobling ut, sier Kjell Ervik, og smiler skjevt når Birkenesavisa besøker hjemmet hans på Høygilt Moner.

Fredag før julaften forsvant internett i byggefeltet. Ikke før etter nyttår kom det tilbake.

– Man føler man blir satt tilbake til 50-tallet. Det er helt vanvittig. Alle kan nok forstå hvordan det er å være uten internett så lenge, sier Kjell Ervik til Birkenesavisa.

Fredag 21. desember forsvant internettforbindelsen i boligen hans på Høygilt Moner. Gjennom jul og nyttår var det ingen mulighet for å slappe av med Netflix eller sjekke e-posten gjennom fiberkablene som kobler Ervik digitalt til omverdenen.

– Telenor bruker det for alt det er verd, at det falt snø denne fredagen. Overfor oss har Telenor forsøkt å si at alt er i orden, og det sa de allerede lille julaften. Men det stemmer overhodet ikke. Det er bare bortforklaringer, og Telenor fortjener å bli satt på plass, sier Ervik.

Brudd i snøen

Birkenesavisas utsendte reporter observerte selv snøfallet i Ytterdalen denne dagen. Fredag 21. desember lå snøen tung over kablene som følger riksveien forbi Høygilts Moner. Da Birkenesavisa besøkte Ervik fredag 4. januar, lå det fiberkabler på bakken på begge sider av riksveien ved busstoppet til Høygilt.

– Vi fikk et fiberbrudd, og rettet feilen gjennom arbeid fredag og lørdag. Det er syv husstander som er berørt av bruddet, og de fikk signalene tilbake lørdag. Mest sannsynlig er det snøfallet som var årsaken til bruddet, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Mandag morgen sto en lastebil med en liten gravemaskin og en telefonstolpe på planet parkert på det nevnte busstoppet ved Høygilt.

Lite imponert

– Konsekvensene av bruddet er at vi gjennom jula ikke har fått lest nyheter på nett, vi har ikke fått betalt regninger eller utført andre dagligdagse oppgaver, og vi har mista kommunikasjonen med venner og kjente, sier Ervik til Birkenesavisa.

Han er lite imponert over at Telenor bruker 16 dager på å rette en slik feil, og påpeker at noe slikt sannsynligvis aldri ville skjedd i mer sentrale bystrøk.

– Dette holder ikke mål. Jeg har levd i noen år, og jeg vet at dette kommer til å gjenta seg. Det virker ikke som de tar dette seriøst, og vi oppe på Høygilts Moner er nok for små for Telenor.Derfor er veldig bra at lokalavisa tar ansvar, og følger opp slike saker, sier Ervik.

Krevende arbeid

Han får halve månedsavgiften refundert som følge av bortfallet av internett. Alt for dårlig mener han, og ber Telenor være sitt kundeansvar bevisste.

– Jeg har forståelse for at internett kan være borte et par dager om Telenor har omfattende problemer å håndtere, men ikke 16 dager. Andre jobber i jula og slikt, men Telenor kan umulig ha jobbet i jula. I alle fall ikke i Birkenes, sier Ervik.

Krokan hos Telenor på sin side forteller om trær som hadde falt over linja som følge av snøværet.

– Vi beklager at feilrettingen tok så lang tid, dette henger sammen med krevende rettearbeid, sier han til Birkenesavisa.