Kan koste millioner

KOSTBAR: Veien mellom trafikkarealet på Myrane og skolene på Valtjønn ble kostbar. Her fra befaringa i fjor.

Rimeligst å la barna benytte Ospekollen som tilførselsvei til skolen.

– Løsningene med å anlegge gangsti gjennom privat eiendom er ganske dyre. Det vil koste opp mot 800.000 kroner, og i tillegg kommer avtale med grunneier om erverv av eiendom, sier Øyvind Raen.

Trafikkarealet på Myrane ble tatt i bruk ved skolestart, og nå stopper skolebussene på området. Veien mellom trafikkarealet og skolene er derimot ikke ferdig. En midlertidig løsning er etablert på stedet.

Arealplanlegger Raen er utfordret av politikerne på hvor dyre de ulike løsningene for adkomst fra trafikkarealet på Myrane til skolene på Valtjønn kan bli. Under befaringa tidligere i høst ble det skissert tre løsninger, og nå kommer et fjerde på bordet.

Ulike løsninger

Legge gangstien over Ospekollen, gjennom privat eiendom, og ut på jernbanelinja som allerede benyttes som gangsti. Det er to aktuelle steder gangstien kan krysse privat eiendom.

La skoleelevene gå opp bakken i Ospekollen, og føre biltrafikken ut gjennom Smalsundlia. Dette omtales som en omfattende løsning, med en kostnad på opptil to millioner kroner.

La skoleelevene gå opp bakken i Ospekollen, og etablere permanent gangsti etter modell av dagens midlertidige løsning.  Dette er den rimeligste løsninga, ifølge Raen.

Det fjerde alternativet kan koste 400.000 kroner og innebærer at barna krysser Ospekollen høyere opp i bakken, for så å gå på den gamle jernbanelinja.

Dyrest er best

– Av disse tiltakene, hvor er det færrest konfliktpunkter mellom bil og barn, spør Geir Colbjørnsen (KrF) under kommunestyrets møte.

– Den dyreste løsninga. Da blir der bare en eiendom som krysser skoleveien. Det er fullt mulig å lage et bredt fortau opp bakken på kommunens område, og det er det billigste alternativet. I tillegg kan veien gjøres enveiskjørt, sier Raen.

Oppvekstsjef Marianne Moen Knutsen forteller for øvrig at ungdomsskolen er fornøyd med at trafikkarealet er stort, og at det dermed skapes mindre konflikter. Barneskolen rapporterer også om mer ro og en mer oversiktlig situasjon.

– Erfaringene er så langt gode, men det gjenstår å skape en kultur for at foreldrene bruker rundkjøringa til å slippe av barn, og at bussene stopper der de skal, sier Knutsen.