Ingeniørkunst på høyt nivå

BALANSEKUNST: Man skulle helst strekke ut begge armene for å holde balansen dersom det begynte å blåse, forklarte arbeiderne på Varoddbrua til Aktuell. Foto: Sverre A. Børretzen / Aktuell / NTB scanpix

Å balansere på kabler 70 meter over Topdalsfjorden – uten sikringsutstyr – var bare en helt vanlig dag på jobben på 1950-tallet.

Resultatet ble Nord-Europas største hengebru, bygget for å forkorte den sørlandske hovedvei mellom Lillesand og Kristiansand.

Ifølge bladet Aktuell var det i 1956 få, om noen, brumotstandere å spore i mils omkrets. For ikke bare ville brua være en trafikkmessig lettelse for alle som skulle forflytte seg mellom det som i dag er bydeler i Kristiansand. Man ville også slippe veien mellom Lillesand og Vollevannet, en strekning som skal ha vært en av de styggeste på «den sørlandske».

«Kristiansanderne forteller at danske turister som biler hovedveien, pleier å ta av ved Vollevannet der det står ferjeskilt. De tror det er ferjen til Hirtshals, for de vil hjem igjen!» skriver Aktuell-reporteren Elfi Eriksen.

Det var i brubyggingens siste fase bladet laget sin bildereportasje fra den historiske hengebrua som strakte seg «650 meter over Topdalsfjorden i en elegant bue mellom Torsvik og Varodden og er synlig langveis fra».

BRUBYGGERE: De som arbeidet på Varoddbrua, måtte ha nerver av stål. Mange av dem hadde erfaring fra byggingen av Karmsundbrua, som sto ferdig året før i 1955. Foto: Sverre A. Børretzen / Aktuell / NTB scanpix

«Drevne brubyggere»

Både fylket Kristiansand, kommunen Oddernes og staten punget ut til dette ingeniørmessige nybrottsarbeidet. Totalkostnadene ble anslått til å havne på sju millioner kroner, en sum som ikke virket avskrekkende, selv på 1950-tallet. Byggverket var tross alt «et ledd i den sørlandske hovedvei som kortes inn flere kilometer når brua blir farbar.»

Gjennomsnittlig 60 mann var i arbeid – i sommerhalvåret ble bemanningen styrket til 100 dersom man lå bak skjema.

«Det er drevne brubyggere som har påtatt seg å lage Nord-Europas største hengebru,», skriver Aktuell, og forklarer at mange av dem var med og bygget det som den gang var Norges største bru, Karmsundbrua, noen år tidligere. Ved bruas ferdigstillelse høsten -56, ikke lenge etter Aktuells besøk, ville det ifølge magasinet ha gått med 1500 tonn stål, 50.000 sekker med sement og 450 tonn kabler – eller 24 stykker på 700 meter som hver veide 18 tonn.

Fantes ikke maken

Etter tre år med byggearbeid var resultatet en 618 meter lang bru med åtte spenn, der lengste spenn er på hele 337 meter. Dermed ble de 48 kilometerne vei mellom Kristiansand og Lillesand kortet ned til 31, og to gamle bilferger som hadde fraktet turister og biler over fjorden, kunne legges ned. Dette innebar en betydelig trafikkmessig lettelse for lokalbefolkningen.

Men best av alt var kanskje selve bragden det var å ha et slikt ingeniørmessig praktverk i Norge, mente Aktuell: «Vest-Agder har landets fineste badestrender og skjærgård, og fra neste sommer kan fylket også vise turistene en bru som det ikke finnes maken til noe sted i Europa nord for Köln.»

 

Axel Sandberg