– Nytt gebyr

 

Vi ble varslet om e-post fra kommunen. Melding i Digipost. Ikke noen vanlig mail, altså. Birkenes er moderne. Og jeg inn i det digitale. Og lenger inn. Passerte den ene brannmuren etter den andre. Fødselsnummer og passord. Bank-ID og greier. Dette må være viktig. Og sensitivt! Men jeg fant meldingen. Det tok rundt tre minutter. Lurer på hvor lang tid de bruker, de som er enda mer klønete enn meg, hvis de finner den i det hele tatt?

Det handler om et nytt gebyr, for å dekke kostnadene kommunen vil ha med å føre kontroll med private avløpsanlegg. Meget bra tiltak. Har du gjort rein en hund (eller et barn) som har gått i et avløpsanlegg som renner over, så vet du det. Men det koster.

Det henvises til forurensingsloven § 52a og forurensingsforskriften § 11-4. Her heter det bl.a. at «Gebyrene settes slik at de samlet ikke overstiger kommunens kostnader ved saksbehandlingen eller kontrollordningen». Kommunen kaller det selvkostprinsippet. Det vil komme en faktura på kr. 1520,- i året. Satsene fastsettes årlig, heter det. De går neppe ned.

Greit nok. Men det er nok flere enn meg som spør hvordan man kom fram til denne summen. Vi utfordrer kommunen på det. Hvor lang tid kan dette arbeidet ta? En halv time er trolig meget romslig. Og det er mange slike anlegg i Birkenes, så det blir mye penger. Grunntanken med eiendomsskatt har jeg få problemer med, men det er det dette smaker av. Skulle man bli nødt til å koble seg til kommunalt anlegg, er dette likevel lommerusk.

 

Toralf Aas

 

_______________

Leserinnlegg