Et godt lag rundt eleven – ja til flere yrkesgrupper inn i skolen

 

Barn og unges psykiske helse har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Særlig under og etter pandemien var det stor bekymring knyttet til isolasjon, ensomhet og utenforskap. Henvendelser til barne- og ungdomspsykiatrien og andre hjelpeinstanser økte. Da lærerstreiken rammet mange av landets skoler, ble lærerne bedt om å ikke gamble med elevenes helse. Det blir lagt et enormt samfunnsansvar på skolene og på de som jobber i skolen. Dette utløste nye diskusjoner knyttet til det å innlemme flere yrkesgrupper i skolen, noe som ikke er en ny tanke. I tillegg til mer ressurser til skolehelsetjenesten, ble det diskutert om bruk av miljøterapeuter med høyere utdanning og ulik spisskompetanse i skolen, burde lovfestes. Disse skulle bli en del av laget rundt eleven, ikke stasjonert et annet sted, men en del av skolens team og hverdag.

En rekke oppgaver i skolen krever nettopp en annen kompetanse enn den læreren har. Lærerne sa det selv i streiken: «La læreren få være lærer!» Kjerneoppgavene til læreren dreier seg fremdeles om å formidle fag, finne gode innfallsvinkler til fagene og støtte elevene i læringsprosessen. I tillegg skal skolen jobbe bredt, systematisk og intensivt med det psykososiale miljøet. Og her må flere på banen.

Birkeland skole er en av Agders største barneskoler med sine rundt 500 elever. Hva tenker skolen om bruk av personell med ulik kompetanse? I referatet til FAU datert 06.12.22, står det:

Skolen informerer om at de opplever det som både riktig og tilstrekkelig at det ansettes barne- og ungdomsarbeidere (…). Skolen tenker at det er de samme oppgavene som skal utføres uansett om man har fagbrev eller universitetsutdanning. Saken konkluderes til slutt med at FAU opplever dette som en «fornuftig prioritering av budsjettet.»

Jeg ønsker å utfordre Birkeland skole til å utvide tanken knyttet til oppgavene som skal utføres. Når oppgavene i skolen blir stadig mer komplekse, må det samtidig satses på bred kompetanse hos de ansatte. Her må teamet rundt de sårbare og utsatte elevene bygges ut. I flere nærliggende kommuner satses det på miljøteam stasjonert på skolen, som jobber forebyggende og med et annet blikk enn både lærere og fagarbeidere, hvor førstnevnte underviser og den andre ofte er tiltenkt én elev. Andre yrkesgrupper med barnefaglig og/eller helsefaglig bakgrunn kan tilføre skolen viktig kunnskap og samtidig avlaste de andre ansatte.

Hva om Birkeland skole ikke nøyer seg med tilstrekkelig og fornuftig, men heller anerkjenner mulighetene og fordelene som ligger i å ønske andre yrkesgrupper velkommen på laget?

 

Elisabeth Stordal

Mor og lærer

_____________

Leserinnlegg