Victoria (29) er en av bygdas erfarne lastebilsjåfører

På Tollnes industriområde treffer vi Victoria Igland, en rutinert lastebilsjåfør på «bare» 29 år.

Victoria, som opprinnelig kommer fra Grimstad, bor nå på Stie på Søre Herefoss sammen med samboer og kompanjong i firmaet deres, Guttorm Nyhaven.

Sammen driver de Igland & Nyhaven Slam og Rørspyling AS, som har hovedkontor på Bergemoen i Grimstad.

Vi treffen en entusiastisk og erfaren yrkeskvinne som fikk lastebil og renovasjon tidlig inn i blodet.

– Jeg var veldig tidlig med min far, Olav Igland. Ja, allerede i 4-5 års alderen trasket jeg rundt han eller satt på med han i lastebiler. Så interessen kom tidlig og jeg bestemte meg allerede i ungdomsårene, å gå litt «mot vinden» i forhold til valg av yrke, forteller Victoria.

– Det begynte med service- og samferdelsfag på Møglestu VGS det første året. Deretter reiste jeg over kommunegrensa og tok andre året med Transport og Logistikk på Blakstad VGS, som nå er nedlagt.

Victoria forteller at det var rett ut i jobb, og siden har det blitt mange år bak rattet.

– Jeg fikk førerkort klasse 2 på bil og henger da jeg var 18 år, og dermed var det rett ut i arbeid fra dag en. Fra å være ny bak rattet i lastebil som 18-åring, og frem til i dag når jeg når jeg er daglig leder i eget firma, så har det gått veldig fort.

– Og du sverger til ett lastebilmerke har vi skjønt?

– Ja kom ikke med noe annet enn Scania til meg, forteller hun leende. Vi har og har hatt andre bilmerker, men de bilene «rører jeg ikke». Volvoer og andre merker får de andre «ratte» med, men ikke jeg. Nå har det nok roet seg ned noe med Scandia-forelskelsen min, sier hun med et smil.

Victoria har tattooer med bilmerket, så det har vært et nært forhold mellom lastebilmerke og sjåfør.

– Når vi først er inne på forelskelse Victoria, så er jo du samboer med deleier Guttorm Nyhaven. Er ryktene om giftemål sanne?

– Jeg traff jo Guttorm for en del år siden, og for rundt 2,5 år siden fridde han til meg. Det var jo kjempestas. Du må gjerne skrive at det kanskje er på tide at han innfrir løftene sine, forteller hun med en god latter fra førerhuset i sin nye Scania.

– Guttorm er deleier i firmaet vårt, men jobber på andre felt også. Han driver blant annet Kran bulk og tipp, forteller hun.

I tillegg er broren Tommy Igland medeier i firmaet.

Victoria som er mor til sønnen Joakim (7) og leder sitt eget firma, forteller også om tunge arbeidstak. Det har satt noen begrensinger – med slitasje.

– Å legge skjul på at jeg er kvinne når det kommer til enkelte tunge løft, som å ta bort et tungt kumlokk, er ingen hemmelighet. Jeg har nok fått litt juling i disse årene med noen tunge tak, men er blitt flinkere til å spør mannfolka om hjelp til dette, så det er ikke noe problem.

– Nå deler jeg inn arbeidsoppgavene mine med å være både i lastebilen og på kontoret. Dermed får jeg variert arbeid og det passer meg helt ypperlig, forteller yrkeskvinnen.

Og firmaet, det har godt med oppdrag.

– Vi har nok å gjøre og de fire lastebilene våre er stadig ute på oppdrag. Vi har til sammen fire biler til slam og spyling. Oppdragene våre er over hele Agder, og det har hendt at både Åseral og Hovden har vært steder vi har hatt oppdrag på. I tillegg til meg og bror min Tommy og Guttorm, har vi to ansatte – Øystein Homdrom og Andri Heiðar.

 

I Norsk Lastebileier-Forbund finner vi en artikkel om kvinnelige lastebilsjåfører. Der står det en statistikk fra Statistisk Sentralbyrå i 2018, som viser at kun to prosent lastebilsjåfører er kvinner, i Norge. I artikkelen kommer det også frem at kvinner har omtrent halvparten så høy ulykkesfrekvens som sine mannlige kollegaer. Dette i tillegg til andre årsaker, gjør at det kan være mer lønnsomt å ha kvinnelige sjåfører, står det å lese i fagmasinet NLF.

Administrerende direktør i NLF Geir A. Mo, fortalte også i 2018: – Norge trenger absolutt flere kvinnelige yrkessjåfører. De har ikke bare færre skader, men de kjører også penere. Han legger også vekt på at kvinnene i fremtiden vil bli mer ettertraktet.