Månedens bok anbefalt av Maria på biblioteket: «Litt av en tid» av Kiley Reid

Maria Røstad på biblioteket på Birkeland vil framover velge ut ei bok som hun vil omtale i Birkenesavisa.

«Litt av en tid» av Kiley Reid

Aschehoug, 2021
345 sider

Handlingen i «Litt av en tid» utspiller seg i byen Philadelphia i USA. Hovedpersonen er 26 år gamle afroamerikanske Emira som tar seg jobb som dagmamma for tre år gamle Briar. Denne jobben tar hun mens hun venter på at hun skal finne ut hva hun skal gjøre med livet sitt. Sent en kveld hun har med seg Briar på «den hviteste matbutikken» i nabolaget, blir hun anklaget for å ha kidnappet jenta. Det blir en ubehagelig opplevelse for Emira, og hele opptrinnet blir filmet av et vitne. Briars far må tilkalles før vekteren lar Emira gå. I lang tid etter, prøver Emiras arbeidsgivere å gjøre bot for opplevelsen, både for å unngå at opptrinnet skal slå tilbake på dem og for å beholde Emira som dagmamma. Særlig mor til Briar, prototypen på en hvit bortskjemt kvinne i øvre middelklasse, er opptatt av at ikke fasaden som en vellykket, raus og inkluderende familie skal slå sprekker – særlig med tanke på å beholde populariteten som blogger og foredragsholder.

Vitnet som filmet Emira, dukker opp igjen og gjør til at boka etterhvert utvikler seg til en kjærlighetshistorie mellom en hvit mann og en mørkhudet kvinne, noe som heller ikke er uproblematisk for alle i omgangskretsen å forholde seg til.

Boka tar opp ubehagelige, men høyaktuelle tema som hverdagsrasisme, fordommer og klasseskille. Og gjerne rasisme som i alle de små tingene vi tenker, gjør og sier uten at det slår oss at vi forskjellsbehandler på grunn av hudfarge og etnisitet. Selv om temaene som blir tatt opp i boka er alvorlig nok, er boka lettlest og den er skrevet i et muntlig språk. Boka er morsom og underholdende og fortellerstilen kan minne om Jojo Moyes.

Boka gikk rett inn på bestselgerlisten i New York Times og er første boka Reid har utgitt.