Tjamsland i toppsjiktet

FRØYA OG ROSALITA: Jørn Martinsen fra Tjamsland gård tar sammen med kona Ruth med seg to oster til Oslo denne helga, i håp om å gjøre det bra blant landets beste oster. Her er Martinsen fotografert på matfestival i Kristiansand tidligere i høst, med smaksprøver av de to ostene i hånda.

To oster fra Birkenes konkurrerer blant de gjeveste i Oslo denne helga.

– Vi er fryktelig spente, og driver akkurat nå med smaksprøving. Vi har laget en del produksjoner, og skal velge ut hvilken vi tar med til Oslo. Forskjellen er ikke stor, men noen er gode og noen veldig gode, sier Jørn Martinsen til Birkenesavisa.

Sammen med kona Ruth Martinsen på Tjamsland gård stiller han med ikke mindre enn to oster når del-finalen i Det norske måltid (DNM) skal avgjøres i Oslo til lørdag. DNM er en kåring av de beste mat- og drikkeproduktene i Norge, og formålet med konkurransen er å synliggjøre bredden av landets matproduksjon og de unike råvarene som blir produsert.

– For oss er det en heder å få lov å delta i dette gode selskapet som utgjør toppsjiktet av norsk matproduksjon. Det er absolutt hard konkurranse, og det er bra, sier Martinsen.

God markedsføring

I hele september har de ulike del-finalene i DNM blitt avholdt i ulike deler av landet, og til helga er det deltakerne i kategoriene årets kjøtt og årets ost som får beskjed om de går videre til finalen 12. januar 2018 i Stavanger.

– Egentlig regner vi ikke med å gå videre, men slike konkurranser er viktig for å få markedsført oss. Vi blir lagt merke til i kokkeverdenen, og det er viktig for oss, sier han.

Kremosten Rosalita har Tjamsland gård tidligere vunnet NM-gull med, og er en ferskost modnet på melkesopp. Det til forskjell for klassikere som Brie og Camembert som er modnet med muggsopp.

Kongelig oppmerksomhet

Nykommeren Frøya er også en modnet ferskost, men denne er tørket og lagret lengre enn Rosalita. Det gir den ifølge Martinsen en moden, særdeles fyldig og nydelig ettersmak. Da Birkenes-gården var representert på matmessa Grüne Woche i Tyskland tidligere i år, solgte de 27 kilo av Frøya-osten.

– Selv om vi ikke har promotert Frøya noe særlig, ble den egentlig utvikla for halvannet år siden. På den tida har vi fått gode tilbakemeldinger når vi har servert den på Bondens marked og andre arrangementer, sier Martinsen, og legger til:

– Da kongeparet gjestet Kristiansand i fjor kom Dronning Sonja tilbake til vår stand tre ganger for å smake på Frøya.

Videreutvikling av Rosalita

– Ekstra modnet sier du, men hvor modnet er egentlig en slik ost?

– Ja, det er jo en ferskost. Når Rosalita er blitt et par tre uker gammel setter vi i gang en prosess som gjør at den blir til Frøya. Så blir den sterkere i smaken jo lengre vi lagrer den, sier Martinsen.

Etter NM-gullet til Rosalita i 2015 opplevde duoen på Tjamsland økt etterspørsel etter osten i Oslo. Nå som de har kommet til del-finalen i DNM ser de igjen økt oppmerksomhet rund begge ostene.

– Vi er veldig fornøyd med at vi har kommet så langt som vi har kommet, for det er utrolig stas å stille med to oster i del-finalen. Det er en veldig sterk prestasjon, avslutter han.