Tilbyr alternativ til fjernsynet

Bedriftsledelsen representert med Nicolay Suvatne, Aleksander Rugsland, Celinda Gottschalck og Jenny Kristine Hansen – bak sitter pressetalsmann Fredrick Helle.

Tar sikte på å lære barn og unge kunsten å være sosial.

Birkenesavisa har satt seg fore å presentere noe av næringslivet i Birkenes.  Da er det jo mest naturlig å begynne med hjørnestensbedrifter som 3B – glassfiberen, Uldal, Scanflex og Coab.  Men så dukker det plutselig opp en nyskapning – Coolclub – og det forandrer litt på rekkefølgen.

Så istedenfor å begynne med de største – begynner vi med den siste og minste.  Fem ungdommer fra Valstrand har startet opp en elevbedrift litt utenom det vanlig.  Fredrick Helle er pressetalsmann og forteller at de har et valgfag på skolen som heter «produksjon av varer og tjenester».  Dette er et fag på tvers av klassetrinnene, og derfor består ledelsen for coolclub av ungdommer fra flere klassetrinn. Han forteller videre at det er mange elevbedrifter som driver kantiner, men denne gjengen hadde lyst til å gjøre noe annet.

– Når vi satt oss ned for å planlegge, oppsto ideen om «Coolclub».  Vi synes at barn og unge må lære seg å være sosiale, og det blir man ikke hvis man hele tiden går med ansiktet dypt begravet i mobilen, eller bare sitter hjemme og glor på TV, sier Fredrick.

På «Coolclub» kan man spille musikk sammen, spille kort og andre spill sammen, handle i kiosk, ikke minst bare snakke sammen og bli bedre kjent.  Det siste er det viktigste.

– Hvor ofte planlegger dere å ha dørene åpne?

– Det er mange ting som må klaffe, lokalene må være ledige, og foreldre må ha anledning til å stille opp som vakter.  Men vi satser hvert fall på en fredag i måneden på Valstrand, forteller Fredrick.

– En elevbedrift dreier det seg vel også om penger?

– Vanligvis skal det koste femti kroner å komme inn, men på juleavslutning i dag koster det bare 20, det er en slags julepresang til de som kommer. Før vi tenker på overskudd og profitt til oss som driver dette, må vi bruke penger til innkjøp av spill og til innkjøp av varer til kiosken. Og så har vi bestemt at 10% av inngangspengene skal gå til Stine Sofies stiftelse, sier Fredrick.

Det blir litt penger av det også.  Femti ungdommer a kr. 50,- gir 250 kroner til Stine Sofies stiftelse og i overkant av 2.000,- til bedriften. Ungdommen ser ut til å trives, og initiativtakerne er veldig på vakt mot mobbing og slåssing.  Det vil de ikke ha og det har de heldigvis vært forskånet fra.

En liten spørrerunde gir et entydig resultat.  Ungdommene trives på «Coolclub». May Lillian Endresen har vært her før og går her fordi det er gøy å treffe folk.

– Det kan bli litt kjedelig å sitte hjemme, så derfor er dette bra, sier May Lillian.

– Og vi er veldig fornøyd med at Bjørn Vidar Lie syntes det var så flott initiativ overfor barn og unge i kommunen, at vi skulle slippe å betale husleie til skolen, avslutter presseansvarlig Fredrick.