– Mer praktisk arbeid på skolen?

 

Etter den nye læringsplanen i 2020 (LK20) har det vært et tema om at det bør være mer praktisk arbeid i skolehverdagen og at LK20 har for mye teori. Mange trodde at når den nye læringsplanen kom skulle det bli mer praktisk arbeid, men dette viste seg å ikke stemme. Det reagerer noen på.

De som vil at det skal være mer praktisk arbeid i skolehverdagen mener at hvis det hadde vært mer praktisk i ulike fag, ville det ha gitt ungdommene en mye bedre hverdag. Det ville også gjort det lettere for de å velge videregående retning etterpå, fordi hvis man hadde fått erfaring fra ulike yrkesretninger allerede på ungdomsskolen, så visste man hva som kunne passe for en videre. Vi har et fag som heter arbeidslivsfag. Dette har vi to timer i uka, og her får vi prøvd ut ting som vi liker og som vi ser for oss at vi kunne gjort seinere i livet. Det er bra. Men burde vi hatt mer av dette?

Hvis det blir for mye teori, blir det flere elever som opplever at de ikke får det til så godt, og dette er med på å minske motivasjonen og dermed lærer de ikke det de bør. Det er mange som lærer bedre gjennom å arbeide med hendene. Skolen bør være et inspirerende sted å lære ting for alle.

Det er også noen politikere som mener at det skal være mye teoretiske fag i skolen. De mener at noen fag er viktige enn andre, sånn som norsk, engelsk og matte. De mener disse fagene bør prioriteres mest og det er jo fag som er mye teoretiske. De tenker at fag som sløyd og andre mer praktiske fag er mindre viktig, så mye av fokuset er på nemlig på norsk, engelsk og matte.

Enkelte elever opplever at i de fagene man jobber i fysisk og praktisk, for eksempel i gym, har det også blitt et krav om å ha teori. Dette er kjedelig for de elevene som er mer praktiske som man tenker kunne hatt noen fag der man slipper å ha teori. Det bør holde å ha god innsats og få til ting praktisk.

Jeg er imot for mye teoretisk arbeid på skolen, jeg mener at praktiske fag som gym og sløyd er minst like viktige som fagene matte, norsk og engelsk.

Min konklusjon er at det bør være fokus på både praktisk og teoretisk arbeid, og ikke for mye teoretisk og ikke for mye praktisk, men en god blanding.

 

Kasper Aamlid Bjelland (14)