– Jo mer jeg kan forandre på en fres, jo bedre

Det sier Emil Eide. I to år har han skrudd på snøfresere i Frikirkekjelleren. Nå er driften blitt så stor og omfattende at han flytter ut av kjelleren, og inn med sitt Birkenes Motorsenter i det gamle posthusbygget overfor Kiwi. Her vil han fokusere på salg og reparasjoner av både snøfresere og gressklippere.

51-åringen har vært altmuligmann både på skip og plattform i store deler av livet. Han har alltid likt å skru, og finne egne løsninger og forbedringer. At han startet med å reparere snøfresere var litt tilfeldig. Det startet med at han kjøpte en gammel snøfreser for 500 kroner som han skulle reparere til eget bruk.

– Da kom jeg over en annonse på nett over samme snøfreser som noen ville selge for en liten formue. Jeg så sa at her kunne det være penger å tjene på å fikse maskinen og selge den.

Som sagt så gjort.

– Jeg fikset den, og solgte den. For pengene kjøpte jeg to reparasjonsobjekter til, så fire til, så ballet det bare på seg, sier Emil.

Og ballet på seg har det virkelig. Den lille enmannsbedriften har virkelig markert seg i markedet. Bare fra august og frem til nå har han solgt 178 snøfresere. – Jeg har solgt to bare i dag, skyter han inn.

Bare i desember tok Eide inn 32 nye snøfresere. – De stod ei uke før det var tomt, og i tillegg har jeg solgt mye brukt, sier Eide.

Mange nye deler går også ut fra butikken på Strøget.

– Jeg har sikkert 5-600 hyllemeter deler. Jeg hogger 100 fresere i deler hvert år og sender deler over hele landet. Totalt sett har jeg nok kjøpt og bygd om 300 fresere, antar han.

I de nye lokalene kan han vise til 200 kvadratmeter butikk og verksted og det samme i lagerplass. Herfra vil han selge nye fresere fra både Honda, Ariens, Stiga og Al-Ko. Han er fagforhandler for Stiga og utfører garanti- og reklamasjonsoppdrag for dem. Men den arbeidssomme nyetablereren stopper ikke der. Han vil i tillegg reparere og leie ut tilhengere. Samtidig som han jobber med å ferdigstille butikk- og verkstedlokaler holder han på å kurses for å kunne EU-godkjenne tilhengere. Han vil også satse på gressklippere, og da i all hovedsak på robotgressklippere.

– Jeg ser store muligheter der, sier han.

– Alt du ser her er investert utifra den ene fresen jeg startet med. Jeg hadde ikke verktøy engang, og måtte låne fra venner. Nå stiller det seg ganske annerledes sier han og viser velfylte verktøybenker, og egen servicebil.

Med den kjører han reparasjonsturer. Sist tur hadde han minst ti stopp fra Birkeland, til Hamar, og så retur, alt i løpet av 46 timer. Han kjører også faste runder til skianleggene på Bortelid, Sirdal og Brokke hver 6. uke.

– Jeg har verksted bak i bilen. Fikser jeg det ikke der får de en utlånsfres, forteller han.

Eide har klare meninger om dagens snøfresere.

– Det finnes mye dårlige fresere. Man skulle tro de er lagd for å gå i stykker i løpet av en viss tid. Problemet er at 10 av 10 snøfresere fungerer greit på puddersnø, men ikke så mange på hardpakket snø. Jeg er klar på at Yanmar og Yamaha er best. De er bygd for tung og våt snø. Ariens er også solide, om jeg får inn slike går 10 av 10 til reparasjon og ombygging. Får jeg inn Jonsered, Husqvarna og Partner går 10 av 10 til deler.

– Til nå har jeg ingen reklamasjon, men jeg selger da heller ikke ræl, slår han fast.

De brukte fresene han tar inn gjør han flere forbedringer på. Han bytter ofte både lager, reimer og impeller-kit, før han selger dem.

– Disse endringene gjør at de hiver ut mye mer tung snø. Jeg er sikker på mange sperret opp øynene i sommer når jeg prøvekjørte dem i vannkanten nede ved bobilcampen i sommer, ler Emil. Om fresene hiver vekk vann så tar de snøen også. Jeg har testet dem både i elva, på fersk hestemøkk og på bløt sagmugg og sand. De har virkelig fått kjørt seg. Jeg vil vite hva jeg selger og gå god for det. Jeg vil ikke være engstelig for at misfornøyde kunder kommer etter meg.

– Mens andre ser på TV er jeg heller på verkstedet. Jeg har alltid skrudd. Jeg liker gruble på hvorfor det fungere og hvorfor det ikke fungerer. Så prøver jeg være løsningsorientert og se hva som kan gjøres. Jeg hadde riktignok aldri trodd det skulle bli slik. Det skulle være en hobby. Det er ingen 8-16 jobb, men jeg trives godt med det. Jeg går og smiler her. Jeg trives her på verkstedet hvor jeg kan gruble, fikse og utvikle.

Han pådro seg en lungeskade etter at leiligheten hans i Nordåsen Terrasse brant ned for ni år siden, han har hatt syv hjerteinfarkt og bytta hjerteklaff. Til tross for helsemessige utfordringer er Emil veldig godt fornøyd med tilværelsen.

– Jeg koser meg. Jeg lever lengre av å jobbe her tror jeg, og det er stort at jeg i det hele tatt kan gjøre noe, slår han fast.