20 prosent økning hos Kiwi på Birkeland. Butikksjef Else Lill Karlsen berømmer de ansatte: – Kjempegøy og utrolig motiverende

JUBEL: Marianne Martinsen, konstituert butikksjef Else Lill Karlsen og Elin Ekelund markerer salgsfremgangen med et imponerende jubelhopp.

– I et mildt sagt uvanlig og krevende år, har omsetningen vår økt med 20 prosent, og ved årets slutt hadde vi nådd rundt ni millioner kroner mer enn året før. Det er kjempegøy og utrolig motiverende. Og så er det superhyggelig å møte flere kunder i butikken, sier konstituert butikksjef Else Lill Karlsen.

– Det er mange gode grunner til den store omsetningsveksten, og lojale og fornøyde kunder er sammen med flinke kolleger de viktigste. Vi har måttet stå på i fjor. De ansatte her har gjort en kjempejobb, og kan ikke berømmes nok. Vi er en gjeng med lang fartstid som har godt samarbeid og god stemning. Det tror jeg smitter over på kundene. Også har vi endelig fått utvidet parkeringsplassen vår, forteller hun.

Det har selvsagt også hatt betydning at folk både var mer hjemme, spiste hjemme og handlet mindre på andre siden av grensen, som følge av koronasituasjonen.

For mange var 2020 også et tøft år økonomisk, og Kiwi har gjennom året presset prisene gjennom flere priskutt. Myndighetene har også redusert særnorske avgifter på en rekke varer folk typisk drar til Sverige for å kjøpe. Det er ikke lett å si hvordan det kommende året blir, men vi startet i alle fall med et smell og høye ambisjoner. Vi startet året med å kutte prisene på 180 varer. Samtidig kjøres ny runde av fjorårets suksess, Sunnhetslotteriet, der fire heldige kunder hver uke kan få tilbake pengene for hele handlekurven sin. Det skal nemlig være både billig og morsomt å spise sunt, skriver Else Lill Karlsen i en pressemelding Birkenesavisa har mottatt.

Vi treffer den erfarne Kiwitrioen Marianne Martinsen, Else Lill Karlsen og Elin Ekelund, som forteller litt om det gode fjoråret. De tror på fortsatt god vekst, ikke minst er de veldig glad for en etterlengtet utvidelse av parkeringsplassen, noe de får utrolig mange gode tilbakemeldinger på.

– Jeg vet at mange har kviet seg litt for å handle her, på grunn av den trange parkeringsplassen. Men nå er det i orden, noe vi tror gir gode resultater også videre, sier Ekelund.

– Omsetningen er gått opp, og vi har også fått langt flere kunder. I juleuka nå hadde vi 40 prosents økning i besøket, sammenliknet med året før, legger Karlsen til.

Betjeningen har fortsatt veldig fokus smittevernhensyn og vask av berøringspunkter.

– Ja, det er viktig både for kundenes, og for vår egen del, sier Martinsen. Vi tenker jo på at vi har en utsatt arbeidsplass med tanke på smitte. Det fører til at vi er forsiktige både på jobb og privat.