Rustbeskyttelse på heia

NY MANN PÅ VERKSTEDET: Willy Kylland begynte på bilverkstedet på Mosfjellheia i slutten av oktober. Han tar seg av kundebehandling, bestillinger og fakturaarbeid. Innimellom kan det bli en rustbeskyttelse. Her har han demontert innerskjermene og lar hjulbuen få et godt lag med lanolinen.

Det lukter fort klovdyr når bilverkstedet sauser bilene inn i sauefett.

Det siste året har Mosfjell bil tilbudt rustbeskyttelse med lanolinolje til kundene sine. Det er et tilbud som er blitt tatt godt imot, ifølge Jan Ivar Mosfjell.

­– Det er flere som får øynene opp for tilbudet. Vi har sikkert en kunde i uka på det, sier han.

– Hva slags tilbakemeldinger får du?

– Ingen ennå, det er litt for tidlig for det, vi må nok vente noen år til før kundene ser effekten av det. Alle som har drevet med lanolinbehandling før, skryter veldig av det, og det var grunnen til at jeg startet opp med akkurat den typen rustbeskyttelse, sier Mosfjell

Trenger inn

Lanolinbehandlinga består av sauefett og en løsemiddelfri olje. Fordelen med den er at man trenger lite grunnarbeid, påpeker Mosfjell. Verkstedet trenger ikke pusse ned rust, men oljen fortrenger luft og vann, som dermed hindrer at rusten skal utvikle seg videre.

– Vi demonterer deksler og åpner opp slik at vi kommer til i dører og kanaler. Deretter sprøytes oljen inn. Det spesielle med sauefettet er at det trekker inn over alt i alle hulrom som ellers er vanskelig å nå, sier han.

Tidligere var det gjengs oppfatning at behandlinga holdt i to år. Positive erfaringer gjør at Mosfjell og bransjen strekker dette til tre år.

–  De fleste biler er bedre rustet mot rust enn tidligere. Men samtidig så er det også tøffere forhold med mer salting av veiene, sier han.

Sauelukt

At det er sauefett i oljen merker mekanikeren. Når behandlingen skrider fram kjennes det fort en eim av sau i verkstedhallen på Mosfjellheia.

– Det vil nok bileieren kjenne også. Men det skal ikke gå mange dagene før lukten forsvinner, sier Mosfjell til Birkenesavisa.