1.500 kunder hos Agder Energi risikerer å få strømmen stengt.
− Rundt 200.000 kunder i Agder har fått nye, automatiske strømmålere. Vi står nå igjen med rundt 1.500 kunder som vi enten ikke får kontakt med, eller som nekter oss tilgang fordi de ikke vil ha ny strømmåler, sier Ole-Herman Cappelen, seksjonsleder Nettkunde i Agder Energi Nett i en pressemelding.
Det er myndighetene ved Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) som har pålagt alle nettselskapene i Norge å installere automatisk strømmåler (AMS-måler) hos alle sine kunder. Ifølge Cappelen er det gjort flere forsøk på å komme i kontakt med kundene som ikke har fått installert dette, både skriftlig, på telefon, via SMS, epost og direkte oppmøte på anleggsadressen.
− Når kunden ikke svarer på våre henvendelser etter gjentatte forsøk og hindrer oss i å bytte til lovbestemt måleutstyr, blir vi forhindret fra å kunne utføre de oppgaver som myndighetene har pålagt oss. Vi ser da dessverre ingen annen utvei enn å stenge strømmen, sier Cappelen.
Kunder som har legeerklæring på at en AMS-måler er til vesentlig og dokumentert ulempe vil få ny strømmåler uten radiokommunikasjon, som oppfyller krav fra Justervesenet.
Kan stenge strømmen
Agder Energi Nett vil varsle de aktuelle kundene med brev minimum fire uker før stengingen.
− Vi oppfordrer kundene til å ta kontakt med oss på telefon 38 60 72 72 for å inngå avtale om målerbytte slik at vi slipper å stenge strømmen. Da slipper kundene også et gebyr på over 5.000 kroner for å få strømmen tilbake, sier Cappelen.
Ifølge nettleieavtalen skal nettselskapet ha uhindret tilgang til måleutstyret. Avtalen sier også at det er nettkunden som må dekke alle kostnader ved stenging og eventuell gjenåpning på et senere tidspunkt.
− Når vi ikke får tilgang til det elektriske anlegget, medfører det at vi som nettselskap er forhindret i vår rett etter avtalebestemmelser til å bytte vår måler. Dette er et vesentlig kontraktsbrudd på både standardavtalen og standardvilkårene, sier Cappelen.
Kunden kan klage
Dersom kundene ikke er tilfreds med nettselskapenes avgjørelser, kan disse løftes inn for Elklagenemnda. Dette er en nøytral og uavhengig nemnd som behandler tvister mellom strømkunder og energiselskap, både nettselskap og strømleverandører.
I en nylig sak der kunden nektet å bytte til ny måler, ble klagen enstemmig avvist av Elklagenemnda ifølge pressemeldinga, og nettselskapet gitt rett til å stenge strømmen.