Høytflygende hobby

Entusiaster: Hans Otto Espegren, Rune Bjørkelid, Carl Jæger og Stig Kiil bruker dagen til å lage forskriftsmessig luftinntak for motoren

Bygger eget fly med motor fra Belgia og flydeler fra USA.

Hans Otto Espegren fra Birkenes har overblikket. Når han tar seg en tur med flyklubbens fly er det bokstavelig talt. Når det nye flyet bygges gjelder det også ha det store overblikk, samtidig som detaljene skal stemme, og bli i henhold til tegningene.

– Det er jo en form for galskap. Man lurer av og til på om det er en eller annen basill som har bitt seg fast, sier Hans Otto Espegren.

Sammen med tre andre fra flymiljøet på Kjevik har han satt seg fore å bygge eget fly.

30 år med drøm

Kompetansen er det ikke noe så si på. Alle har en eller annen erfaring fra fly, og i gjengen er det både godkjent byggeleder og godkjent kontrollør. Det er både flymekaniker, instruktør, akrobatflyver og flyver i SAS med i kameratgjengen.

Flyklubben for Kristiansand og omegn teller omkring 60 medlemmer, og 30 av disse er aktive flyvere. Klubben disponerer en Piper som er i lufta mellom 400 og 500 timer i året.

– Det er jo ledig kapasitet på dette flyet, men når vi jobba sammen på Kjevik så snakka vi stadig om å bygge vårt eget. Og etter 30 år med drømmer tok vi tak i det og fant ut at det kunne realiseres, sier Espegren til Birkenesavisa.

Tegninger: – Det er en anselig bunke med tegninger å holde styr på, og alt vi gjør skal dokumenteres, sier Hans Otto Espegren.

Fabrikkbesøk i Belgia

Etter grundig forarbeid har gjengen endt opp med et byggesett fra Sonex i Minnesota. Motoren som tilhørte maskinen var derimot ikke god nok entusiastene.

– Byggesettet var ikke som å bygge Lego. Vi fikk ferdige utskårne plater, men alle naglehullene måtte lages. Motoren var heller ikke helt som vi ville ha den, så da ble det fabrikkbesøk blant annet i Belgia, og der fant vi den motoren vi ville ha, sier han, og legger til:

– Nå er det en motor med 130 hestekrefter som vil kunne få flyet opp i 300 kilometer i timen. Men det ene drar det andre med seg, og de originale motorfestene passa jo ikke.

Han forteller at etter mye prøving og feiling, og fire forskjellige spesiallagde motorfester, fikk de det til å stemme.

Pensjonist hele dagen

– Det må vel bli skrekkelig dyrt å bygge eget fly?

– Når vi deler utgiftene på fire over mange år, så blir det ikke så galt. Men det er nok kanskje litt dyrere enn andre hobbyer. Men så har vi kanskje ikke hytter og båter, som så mange andre har. Det viktigste er kanskje likevel at vi har flydilla, sier Espegren.

Han har tittelen PHD – som i denne forsamlingen står for «pensjonist hele dagen». I 30 av sine 64 år har han hatt flysertifikat, og det har blitt mange timer i lufta. Etter flymekanikerutdanning i Forsvaret gikk turen til Sverige for å bli ingeniør, men da det åpna seg jobbmulighet i Forsvaret på Kjevik var turen tilbake til Sørlandet enkel og grei.

– Flymekanikerjobben på Kjevik var grei å kombinere både med flydilla og gårdsdrift i Birkenes, sier han.

Improviserer og dokumenterer

Når Birkenesavisa er på besøk er det luftinntaket til kjøling av motoren som gjelder, og det er ikke tegninger på hvordan det skal være.

– Vi improviserer og må dokumentere alt som skal gjøres. Det med dokumentasjon er jo viktig i forhold til flysikkerhet, så vi tar ingen snarveier, sier Espegren.

Det er uvisst når flyet kommer på vingene, men det kommer. Og guttene gleder seg som små barn til julaften. Vi har forskjellige mål her i livet, og måloppnåelsen kan være så forskjellige. Det er i hvert fall sikkert at målet om å få flyet i lufta kommer til å nås.