Støtter ikke nullvekst

FOR VEKST: Odd Gunnar Tveit (Frp) er for vekst, og vil ikke ha nullvekst i biltrafikken.

Formannskapet takker nei til nye bompengestasjoner i Kristiansand.

– Jeg er kanskje den eneste som synes dette er greit. Det er rart å forskjellsbehandle Kvadraturen og Sørlandsparken, så det er helt naturlig med bompengestasjoner også i Sørlandsparken. Vi må tenke nullvekst på flere punkter, ikke bare i biltrafikken, og da må vi også handle mindre, sier varaordfører Anne Kari Birkeland (KrF) i formannskapet onsdag.

Og hun har rett. Det er bare henne selv som støtter rådmannens forslag om å si ja til nye bompengestasjoner i Kristiansand. Resten av formannskapet er mer enn lunkne til tanken.

Kritisk til nye

– I vårt alternative forslag slår vi fast at det er svært lite ønskelig med bompengefinansiering, og vi vil fjerne bompengestasjonene ved Sørlandsparken og IKEA. Det er helt feil å belaste disse områdene med bompenger, sier Gunnar Høigilt (H), og forklarer:

– Når du legger til rette for en bilbasert handelspark, kan du ikke drive handelspolitikk med bompenger.

Senterpartiet Arnt Olav Furholt (Sp) fremmer sitt eget forslag. Han mener dagens nivå er nok hva bompengeavgifter angår, og foreslår å kutte rabatten til ladbare hybridbiler.

– Vi vil heller pengene man sparer på å kutte rabatten, på å kutte prisene for alle. Det er etter hvert mange store ladbare hybridbiler, og det er slett ikke sikkert batteriene på disse blir ladet, sier Furholt.

Tas til orientering

Til slutt vedtar formannskapet å ta saken til orientering. Dermed ligger det an til at et endelig vedtak først blir fattet i kommunestyret torsdag. Både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet er også kritiske.

– Dette er galskap satt i system, og helt vilt. Bilistene skal betale for sykkelstien og gangbroer, ja, kanskje ligger siloen også inne alt dette. Det er ikke riktig at bilister skal betale for gang- og sykkelsti fra Mollestad til Birkenes kirke, sier Odd Gunnar Tveit (Frp) og fortsetter:

– Jeg er for vekst, og har ikke noe mål om nullvekst. Dessuten, hvis man tar med hele regnestykket, forurense elbiler like mye som vanlige biler. De må også betale.

For nullvekst

Nullvekst i biltrafikken trekkes i rådmannens forslag fram som en viktig årsak til flere bompengestasjoner. Dette er også en nasjonal målsetting.

– Vi støtter målet om nullvekst, og jeg har forståelse for at bompenger er et viktig virkemiddel. Men antallet bompengestasjoner, og plassering av disse må justeres. Størrelsen på satsene må justeres, og det bør innføres takst på nullutslippskjøretøy når disse når 15 prosent av markedet, sier Linda Hye (Ap).