Ja til mer bom

FLERE: Bompengestasjon på Bjørndalssletta i Kristiansand.

Mener det er avgjørende med økt kollektivtrafikk og innfartsparkering.

Denne høsten avgjøres framtidas bompengestruktur i Kristiansand. I et forslag som skal behandles i bystyret i Kristiansand, og fylkestinget i Vest-Agder legges det opp til flere bompengestasjoner i kommunen.

Blant annet skal trafikk mellom Lund og Kvadraturen, mellom Søgne/Hellemyr og Kvadraturen, og trafikk til Sørlandsparken nå avgiftsbelegges gjennom nye bompengestasjoner. Birkenes er høringsinstans til forslaget, og rådmannen anbefaler Birkenes-politikerne å si ja til flere bommer, men ikke uten videre.

Godt kollektivtilbud

– Bompakka er et av flere virkemidler for å nå nullvekstmålet og regionenes klimamålsetninger. Birkenes er en stor kommune med spredt bebyggelse. Det er ikke mulig å etablere et fullverdig kollektivtilbud i hele kommunen, skriver kommunalsjef Halvor Nes i saksfremlegget til politikerne.

Han poengterer at desto viktigere er det at det legges til rette for god kollektivdekning fra Birkeland sentrum slik at kollektivtilbudet kan oppfattes som effektivt og brukervennlig for flest mulig.

– Det er avgjørende å fortsatt jobbe for økt frekvens. Det er også avgjørende at det legges til rette for gode parkeringsmuligheter i Birkeland sentrum nært til kollektivknutepunkt slik at flest mulig enkelt kan velge å sette fra seg bilen og benytte kollektivtrafikk på strekningen Birkeland- Kristiansand, skriver Nes.

Elbiler gratis

Høringsuttalelsen skal behandles av formannskapet i Birkenes 22. august, og kommunestyret 30. august. Hele hensikten med flere bompengestasjoner er å holde trafikkveksten nede, og dette nullvekstmålet er et krav dersom Kristiansand skal få til en byvekstavtale med Staten.

Selve byvekstavtalen, og hvor mye penger Staten spytter inn, skal det senere forhandles om. I forslaget om nye bompengestasjoner ligger det også inne nye bompengesatser. Elbiler kjører fortsatt gratis, mens hybridbiler får halv pris. Bensin- og dieselbiler må betale 32 kroner i rushet og 21 kroner utenom.

Systemet med et makstak på antall betalinger per måned videreføres, men makstallet økes fra 50 til 60. Det legges opp til at man fortsatt bare skal betale for én bompassering i timen.