Birkelandsdagene er ikke fullkomne før museumsdagen på Grasham er gjennomført.
Det er en årevis foreteelse at menigheten flytter sin gudstjeneste hit, selv om det krever sitt med kjøring og bæring av stoler og utstyr. Det er jo de som mener at det henger mørke skyer over Den Norske Kirke om dagen. Ikke minst har diskusjonen om likekjønnet vigsel og homofili gitt både lyn og torden. Det var bokstavelig talt mørke skyer over forsamlingen denne formiddagen, men folk stilte opp.
Masse aktivitet
Og så var det enda bedre tilrettelagt for barna denne gangen. Forskjellige aktivitetsleker var på plass på plenen, og de var flittig i bruk – både av barn og voksne. Forsøk på styltegåing endte ofte med knall og fall, særlig når det stolte far eller bestefar skulle prøve å lære bort sine fordums kunstner til barn og barnebarn.
Tema for årets utstilling er tog. Derfor var lastebilene byttet ut med tog i snekkerbua. Og togene som ble snekret kunne prøvekjøres på togbanen i vinduet på kafeen.
Togbildene gir anledning til mang en samtale, for det er mange som har opplevd Lillesand – Flakksvannbanen og som har minner derifra. Gunnar «Pytten» Flakk har flere historier fra da han bodd på bedehuset og var i kontakt med toget hver dag. Filmen med folkehøyskolen på togtur var ny av året, og virkelig severdig.
Dagens jernbanedirektør, kulturminneverner Carl Fredrik Thorsager er på plass og forteller villig om planene.
– Nå har vi fått avdekket plattformen ved Tveide stasjon og der kommer det mere etter hvert. Så har vi fått en gammel vognhall fra Setesdalsbanens venner. Den skal etter hvert opp på Tobias jorde, og der skal lokomotivmodellen som kommunen har fått plasseres. Der blir lokomotivet stående som kombinert historie, museum og lekeapparat, forteller Thorsaker.
Roar Kvande fra Lillesand har tatt veien og er imponert.
– Jeg er særlig imponert over alt man har fått til for barn, og det er tydelig at mine trives her både med sverd i smia og tog i snekkerboden. Vi kommer helt sikkert tilbake, sier Roar Kvande.
Lærerikt
For den som tok seg tid til en prat med Egil Pettersen som dreiv med tjærebrenning var det kunnskap å hente.
– Visste du forresten av vannet i kranene på Birkeland er veldig bra. Det er ikke stein i vannet, men vannet filtreres gjennom steinholdig masse som gjør at det blir godt med mineraler som er sunne for folk, forteller Pettersen.
– Du brenner tjære. Hva brukes den til nå til dags?
– Det går jo til båter og vegger og tak. Det lille jeg produserer her går til hestehoven. Når hoven på en hest sprekker er det effektivt å fylle den med tjære. Det virker legende, forteller Pettersen.
Og han har så mye mer å fortelle at det er vanskelig å få med seg alt. De forskjellige tresorter har tydeligvis forskjellige egenskaper. Noe egner seg til oppvarming, andre til møbler og atter andre til treskjæring – og noe må ikke brukes til treskjæring for det er så hardt at det ødelegger jernet. Neste år er det mere å lære. Håper du er der da også Egil.
Gamle biler og maskiner
Et museum med respekt for seg selv har gamle ting å vise fram, og parade av gamle kjøretøy er alltid fornøyelig. Svalandsruta gikk i rute og ble flittig prøvekjørt og prøvesittet. Andre kjøretøyer var mer til beskuelse. Traktorer, tømmerbil og en eller annen type gul bulldoser ble vist fram på rekke og rad.