– Foreldre som toer sine hender

 

– Foreldre som inntar offerrollen og opphøyer seg til overdommer i konflikter de selv er en del av.

Hvem er ansvarlig dersom mine barn mobber, opptrer som pøbel og saboterer undervisningen i klassen?

Hvem er ansvarlig dersom mine barn har et språk som får bryggesjauere til å rødme?

Hvem er ansvarlig dersom mine barn stiller på skolen uten et snev av folkeskikk?

Fra mitt ståsted på Mæbø, er virkelighetsforståelsen at det er meg som forelder som må ta ansvar når mine barn mobber og oppfører seg bøllete. Da har jeg sviktet i oppdragerrollen. Det er min jobb å få skikk på egne unger. Det er ikke lærernes, rektors eller kommunens ansvar.

Men Mæbø synes å ligge milevis unna Birkeland. Der virker det som om foreldrene har en helt annen virkelighetsforståelse. Der får lærerne, skoleledelsen og kommunen skylda når podene deres mobber og oppfører seg som bøller. De inntar offerrollen og opphøyer seg selv til overdommere i en konflikt de selv er en del av.

Da jeg leste i Lillesands-Posten om de grusomme forholdene på Birkeland skole, hadde jeg samtidig lest i en annen avis om flere lærer- og lektorstudenter som ikke ønsket å fullføre utdannelsen. Årsaken var at de var blitt mobbet og sjikanert på det groveste da de hadde hatt praksisundervisning i forbindelse med studiene.

Selv om det er en del av tidsånden å bli sjokkert over alt mulig, ble jeg verken sjokkert eller overrasket da jeg leste om forholdene på Birkeland skole og om studentene som ikke ønsker å bli lærere. Birkeland skole er ikke noe særtilfelle med mobbing, bøllete oppførsel og foreldre som overlater til skolen å oppdra barna. Det skjer dessverre alt for ofte på skoler rundt om i landet.

Skolene våre er inne i en negativ nedadgående spiral med dårlige resultater, mobbing, sjikanering, bøllete oppførsel, lærere som sykemelder seg eller slutter og studenter som ikke ønsker å bli lærere. Hvor skal dette ende? Hva er årsaken?

Lærerne, skolelederne og kommunene som skoleeier har i realiteten ingen effektiv sanksjonsmyndighet konfrontert med tilstander som på Birkeland. I beste fall setter man ned et utvalg som skal «se på situasjonen». Kanskje det ender opp med ansettelse av en ekstra barnepsykolog eller en sosionom. Kanskje sender man inn en ekstra lærer for å hjelpe til med å holde ro i klassen. Ingen av disse tiltakene vil ha noen positiv langsiktig effekt så lenge man ikke våger, i klartekst, å stille foreldrene til ansvar når barna ikke oppfører seg sivilisert.

Den store hindring i kampen mot mobbing er Opplæringsloven. Den gir pøbelen og mobberne mulighet til å opptre i fri dressur, uten at det får konsekvenser verken for mobberne eller deres foreldre. Opplæringsloven må derfor vrakes og erstattes av en lov som beskytter lærerne og læringsmiljøet. Skolen skal være et sted for læring og mestring, ikke en slagmark for bøller og mobbere. Mobbing og sjikanering må bli sanksjonert og slått ned på både overfor mobberne og deres foreldre. Vi har ti års obligatorisk skolegang her til lands. Da må det også bli obligatorisk at foreldre har lært barna sine folkeskikk og sivilisert språkbruk når de begynner på skolen.

I min barndom fikk vi karakterbøker allerede i første klasse på barneskolen, med karakterer i orden, flid, regning, lesing, skriving, men først og fremst oppførsel. Min mor kunne, til tider, være ganske streng og for henne var karakteren i oppførsel viktigst. Hun mente at den egentlig var en indikasjon på hvordan hun ble vurdert som forelder og oppdrager. Jeg fikk klar beskjed om at det ville brygge opp til uvær i heimen dersom jeg ikke kom hjem med Mg. (meget godt) i oppførsel.

Gårsdagens lærere var ikke bedre skolert enn dagens lærere, men de hadde autoritet og nøt respekt fordi de hadde mye større sanksjonsmyndighet. De kunne kreve orden, ro og disiplin uten å bli beskyldt for å krenke barna.

Dagens lærere er fritt vilt for pøbelen og mobberne og lærernes fagforeninger fremstår som en katastrofe. Utover det å forhandle lønnsbetingelser, synes de ikke å løfte en finger for å beskytte lærernes arbeidsmiljø. De virker handlingslammet. I situasjoner som på Birkeland burde fagforeningen ha tatt lærerne ut i streik og holdt dem i streik til foreldrene hadde fått skikk på ungene sine.

Mitt ønske og oppfordring til lærerne i krevende situasjoner er følgende: Ikke sykemeld dere. Ikke slutt i jobben. Bli fly forbannet!! Still krav til deres fagforeninger om beskyttelse av arbeidsmiljøet. Gi klare tilbakemeldinger til bøllenes foreldre om at dere ikke finner dere i slik oppførsel. Gi klare meldinger til politikerne om at Opplæringsloven må vrakes og erstattes av noe bedre.

Kjære lærere. Jeg vet at mange av dere har en krevende jobbsituasjon, men ikke slutt, ikke sykemeld dere, for da har pøbelen og mobberne vunnet slaget. Vi trenger dere i klasserommene mer enn noen gang tidligere. Vårt demokrati er avhengig av gode skoler med dyktige lærere og godt læringsmiljø. Underskudd av gode læringsmiljøer fører til uvitenhet, som igjen fører til ekstremisme, konspirasjonsteorier, pøbelvelde, falske nyheter og nedbrytning av demokratiet. Vi trenger ikke å gå langt for å finne eksempler på det.

I disse dager har man innsatt en straffedømt pøbel, en uvitenhetens mester, som aldri har lest en bok og en løgnhals som president i verdens supermakt. Det er skremmende.

 

Bjørn Daniel Solberg 

Justøya

 

____________________

Leserinnlegg