Jeg var tilskuer på kommunestyremøte torsdag 24.03.22. Det var et langt møte hvor masse nyttig informasjon kom fram om teknisk etat, behandlingstider og ikke minst økonomi.
Teknisk etat
Øyvind Raen hadde en fin og informativ framførsel om teknisk etat. Den var klargjørende om hvilke utfordringer vi har, syntes jeg da. Han sa det så fint og sammenliknet utfordringene i etaten med at ambisjonene er som en stor og effektiv hogstmaskin i ett hogstfelt, mens det utstyret vi har er som en enkel liten traktor som bruker evigheter på samme jobben. Han sa vi er små og sårbare for sykemeldinger, permisjoner osv. Dette gjør at Birkenes kommune ligger etter med flere planer og ikke har begynt på planer som skulle vært påbegynt. Han kom også inn på den tragiske byggestoppen på Birkeland. Det er tragisk å høre at kommunen, altså administrasjonen og politikerne, har visst at de måtte fornye renseanlegget helt tilbake til 2007. I år er det altså 15 år siden kommunen skulle bestemt seg for å bygge nytt, men de har i felleskap funnet ut at de utsetter og utsetter, fordi de ikke har villet ta en beslutning. Det hele grunner i penger, ikke råd osv. Helt til nå, nå måtte de beslutte, nå skal vi innbyggerne få regninga. Da hjelper det ikke at Raen helt til slutt viser en plansje hvor det kommer fram at renseanlegget blir minst dobbelt så dyrt. Prisen stiger jo da fra ca. 70 millioner kroner til ca. 140 millioner og at endelig sum ennå ikke er nådd. Resultatet, kjære innbyggere, er at pga. unnlatelse fra administrasjon og politikerne får vi nå en regning på minst 140 millioner kroner, det pluss alle millionene som skal brukes på og bytte rørnettet skal vi nå betale via økte avgifter.
Økonomien
Økonomisjef Tom Olstad tok så over og hadde også en informativ og god fram legges av den økonomiske tilstanden til Birkenes kommune. Jeg vil oppsummere via noen punkter:
1. Driftsresultatet er minus 11,7 millioner kroner. Vi driver kommunen i minus og har gjort det siden 2017.
2. Stor utfordring i lånegjeld. Vi står foran store innvesteringer og har allerede en investeringsgjeld på 507 millioner kroner. Vi har passert 100 prosent på en gjeldskala, mens vi ikke burde vært over max. 65 prosent. Økonomi sjef Olstad sier at kommunen kjenner på dette hver dag.
3. Driftskostnader er på minus 30,7 millioner kroner. Tross sparetiltak og prosjekt sparing er vi fortsatt på minus. Sier vel litt om at vi har nådd en grense?
Framtida
Jeg har vært med på pårørendekurs for demente nå nylig. Veldig klargjørende og flott tiltak. Det er så mange flotte og gode mennesker som jobber innen temaet her i kommunen. Stor takk til demens koordinator, hjemmesykepleien, fysioterapeut, leger og takk til de som jobber på møteplassen. Dere er alle fantastiske mennesker og utgjør en stor forskjell for de syke og pårørende til disse.
På dette kurset fikk vi noen faktatall som bekymrer meg litt om demens og framtida her i kommunen. Vi er 88 demente nå i kommunen, innen 2040, om ca.17 år er vi 168 demente. Altså ca. den tiden det vil ta og bygge nytt renseanlegg. Vi har demens koordinator i 20% stilling, som riktignok nå skal øke til 40%, men det holder jo ikke. Denne stakkars koordinatoren klarer ikke hjelpe alle demente og pårørende osv. med en slik stilling. I 2025 vil det komme en demens reform og det blir spennende og se hva det vil bety for kommunen. Dette er en sykdom som krever veldig mye ressurser i form av utstyr og ikke minst mennesker og vil etter hvert fylle opp flere avd. ved sykehjemmet og kostnadene vil øke for kommunen vil jeg tro. Jeg er bare så redd vi også på dette feltet vil komme på etterskudd, som med alt annet vi skulle gjort. Tenker da på de utfordringene vi alt har med boliger i rus/psykiatri, nye boliger i boveiledertjenesten og kraftige økninger i skatter og avgifter til innbyggere. Slår vi det sammen med at alt nå bare skal bli godt nok i vår kommune. Noe som gjenspeiler seg i dårligere tilbud til de eldre, som bl.a. dårligere hjemmehjelp, det at de vil at de gamle skal finne sin egen bolig, og det at de ikke skal ha klagerett (helt utrolig) på kommunale vedtak. Samt at Birkenes kommune vel ikke vil tjene penger de neste 2-3 årene pga. byggestoppen, som skal vare i nesten 3 år på Birkeland. Inntekter til kommunen vil da kun komme fra statlige overføringer og økte skatter og avgifter fra oss innbyggere. Legger vi så til økte utgifter i skolen pga. mobbesakene, som etter min mening kommer fordi det er for få ansatte som skal på passe altfor mange elever, på en for liten skole i forhold til hva som vil gi en god skole hverdag. Jeg mener altså at vi må ha en mellomskole og det koster jo penger. Ja da blir fremtidsutsiktene for Birkenes kommune mildt sagt elendige.
Spørsmål
Jeg har, som innbygger i Birkenes kommune, derfor noen spørsmål til ordfører og administrasjon som jeg håper dere vil svare på.
1. Hvor mye vil renseanlegget MINST koste?
2. Må vi som innbyggere betale hele regninga for dette og alle rørbyttene som nå skjer på Birkeland?
3. Hvor mye ser kommunen for seg at kommunale avgifter vil øke i tidsrommet 2023-2028?
4. Med byggestopp på Birkeland vil da ordfører få bygget samhandlingshust på Engesland?
5. Hva vil ordfører gjøre for det desidert største stedet i Birkenes kommune, nemlig Birkeland?
6. Hva vil ordfører si til næringslivet på og rundt Birkeland, med denne byggestoppen, som er ett faktum?
7. Styrer vi mot Robek-lista?
Til slutt vil jeg si at det bør bli en mye klarer rollefordeling mellom politikerne og administrasjonen. Administrasjonen må si tydeligere ifra om hvor vi er på vei. Kompromissenes tid bør være forbi. Politikerne må slutte å vingle, de må gjøre upopulære valg og ikke sitte og vente på Robek-lista. Opplevelsen jeg sitter med nå er at noen av dere sitter bare og venter på Robek-lista, slik at dere slipper å gjøre prioriteringer. For det er vel en kjensgjerning at prioriteringer vinner ingen popularitet og det vinner vel heller ingen valg?
Mvh
Ronny Thomassen
____________
Leserinnlegg