Over hele landet gjør båtfolket seg klar til årets deiligste tid. Men hva med deg som aldri har pusset båt før?
Denne guiden er for den typiske nybegynneren med glimt i øyet og en nyinnkjøpt glassfiberbåt av moderat alder og størrelse. Er du som båteiere flest, tar du vårens pussejobb selv – og du blir raskt ganske flink, ifølge Thomas Jobling, daglig leder på Sollerud Båtbyggeri & Slipp.
– Vi oppfordrer folk til å ta seg av det grunnleggende vedlikeholdet på egen hånd. Spesielt for nybegynnere er vårpussen en ideell måte å bli kjent med båten på, sier Jobling.
Få skitt under neglene
En typisk vårpuss gjøres over en til to helger, og innebærer blant annet vask, stoffing og polering av skroget – samt grunnleggende vedlikehold av motor. Å ta jobben på egen hånd krever verken store mengder penger eller teknisk kunnskap.
Men før du plukker opp pensel eller poleringsmaskin, er det svampen som bør tas i bruk.
– En grundig rengjøring er en elementær del av vårpussen. Ikke bare vil du få en pen båt når sesongen starter, du får også langt bedre oversikt over tilstanden, sier Jobling.
Med en «grundig rengjøring» menes ikke bare vask delene som kommer i kontakt med vannet, understreker Thomas.
– Kom deg ned i de mindre hyggelige områdene av båten, i dørker, skap og hulrom som vanligvis er ute av syne. Mens du vasker og skrubber, sjekk hvordan det står til med ting som skroggjennomføringer og kuleventiler. Er det mye rustdannelse, forvitring på slangene, dårlige klemmer eller oppsamlinger av vann? Henger det løse ledninger rundt omkring, og fungerer lensepumpene som de skal? Dette er alle problemer som er enklere å løse mens båten står på land, sier han.
Fortsett utvendig
Noen timer senere har du skrubbet deg gjennom hver centimeter av båten din med såpe, svamp og hodelykt. Knærne verker og svetten pipler, men om du vurderer å ta resten av jobben med en kraftig høytrykksspyler, sier Thomas at du bør tenke om igjen.
– Høytrykksspyler er et fint verktøy for å fjerne groe på skroget under vannlinja når båten heves, typisk om høsten, men vil skape unødvendig slitasje på ting som vinduslister og treverk. En myk børste er mer enn godt nok på alt annet, sier han.
På skroget bruker du malingsskrape og sandpapir for å fjerne flassende rester med løstsittende bunnstoff. Påfør primer (et vanntett og bindende middel som påføres mellom gelcoaten/glassfiberen og bunnstoffet) der det er nødvendig. Deretter er det klart for ny stoffing.
Bruk riktig bunnstoff
Med mindre fart er en prioritet, vil du sannsynligvis velge selvpolerende bunnstoff, en allsidig type som slites ned og fornyes etter hvert som båten din brukes på vannet. Nyere (og dyrere) bunnstoffteknologi kan være svært effektivt mot groe, og trenger kun påføring annethvert år. Men før du trekker kortet, sier Thomas, husk å forhøre deg om hva slags bunnstoff som er brukt på båten din tidligere.
– Overtar du en brukt båt, kan det være lurt å fortsette med samme type, da ulike varianter kan reagere kjemisk med hverandre. Sørg også for å bruke maskeringsteip av god kvalitet. De 50 kronene du sparer på billige merker, vil være liten trøst når du står igjen med ujevne linjer på båten din.
Påføring av bunnstoffet er blant de «enklere» delene av vårpussen, men det likevel er en ting mange eiere – også de erfarne – slurver med, sier Thomas.
– Bunnstoff er egentlig et annet ord for gift, noe du påfører skroget for å hindre at organismer i vannet fester seg. Beskyttelse for øyne, munn og hender er derfor viktig, sier han.
– Dette er ikke noe du vil få på brødskiva.
Rusk i tanken
For både erfarne og uerfarne båteiere er det få ting som får magen (og lommeboken) til å knyte seg mer enn tanken på motortrøbbel.
– Tæring på glassfiberbåter skjer som regel over måneder og år, forklarer Thomas, – men motor er noe du kan få problemer med på kort varsel. Et problem vi ser mye av, er at eieren ikke har skiftet drivstoff-filtre ofte nok. Et årlig bytte burde prioriteres på lik linje med oljeskift og kontroll av impelleren, og er noe de fleste kan få til på egen hånd.
Selv om motoren din starter på første forsøk, minner Thomas om at det dessverre ikke trenger å betyr at du går en problemfri sommer i møte. Særlig hvis båten har blitt stående med halvfull tank gjennom vinteren er det verdt å foreta en grundig inspeksjon.
– Over tid oppstår det kondens i tanken, og deretter et grøtaktig lag med slim og mikroorganismer som kan skape store problemer for motoren. Hvis du har kjøpt brukt båt i år, vil jeg derfor anbefale å legge inn en tanksjau i vårpussen. Med andre ord: tøm alt, vask grundig og start på nytt.
Du kan betale et verksted for å gjøre mye av jobben, sier Thomas, men grunnleggende vedlikehold av motor og tank er noe alle båteiere må ta ansvar for selv.
– Hvis du ikke tar den biten på alvor, gjør du deg selv en stor bjørnetjeneste, sier han.
Axel Munthe-Kaas Hærland
Huskeliste for en smertefri vårpussBunnstoff og primerFjern gammelt og løstsittende bunnstoff med en malingsskrape eller sandpapir. Det kan være nødvendig å bruke primer om du skraper deg helt ned til gelcoaten/glassfiberen.
Inspiser samtidig skroget for osmose/plastpest (blemmer som oppstår av fukt i glassfiberen). Milde utslag har liten effekt, særlig på moderne båter, men kan bli et kostbart problem over tid, som senker bruktverdien betydelig.
Før du påfører nytt bunnstoff, les instruksjonene på bunnstoffboksen grundig. Unngå påføring i direkte sollys, og rør godt i boksen før bruk.
Sink- og magnesiumanoderHvis båten brukes i saltvann, bytt sinkanoder om nødvendig. Disse er festet på skrog, drev, propell og motor for å beskytte mot galvanisk tæring når båten ligger på vannet. I ferskvann brukes magnesium i stedet for sink.
MotorBytt drivstoff og oljefilter. Sjekk kjølevannsnivå. Skift girolje og kontroller impeller. Tøm og rens tanken om nødvendig før du fyller på ferskt drivstoff. Kjør gjerne motor i ferskvann før sjøsetting så du slipper doble hevekostnader om noe ikke fungerer.
SikkerhetSom del av vårpussen, sørg også for å sjekke beholdningen av enkle reservedeler, inkludert impeller, drivstoff-filter, oljefilter og motorreim. Hvis du har propananlegg i båten, sjekk slangen for sprekker og utløpsdato. Mangler du røykvarsler, brannslukningsapparat eller gassalarm, gå til innkjøp av dette. Koniske treplugger kommer også godt med hvis en gjennomføring ryker på vannet. Få selvutløsende redningsvester sjekket dersom gasspatronen nærmer seg utløpsdato. Hvis du har seilbåt, se over terminaler og vaiere som har fått knekk eller slitasje. Det samme gjelder alt av tauverk.
RessurserHvis du føler deg usikker, finnes det plenty med ressurser på nett som kan hjelpe. Baatplassen.no er landets største forum for båtfolk, hvor alt mellom himmel og jord diskuteres. YouTube er også en uvurderlig ressurs for inspirasjon og instruksjonsvideoer.