Fem år med kaffe, interiør og klær på Strøget

MANGFOLD: Maria Håkedal er opptatt av å ha et stort, variert vareutvalg til enhver tid. Og kaffen skal alltid være klar.

For ganske nøyaktig fem år siden tok Maria Håkedal valget om å starte livsstilbutikk i hjertet av Birkeland.

– Det er himla trivelig. Man blir kjent med folk på en helt annen måte, sier eier og daglig leder av Marikken, Maria Håkedal (39).

2. juli 2012 var det åpningsfest på Marikken, som da befant seg bak Sakura. Etter ni år i lufta som flyvertinne og flere år innen reiselivsbransjen, var Håkedal klar for å skape sin egen arbeidsplass på Birkeland. Det har vært både oppturer og nedturer underveis, men hun har aldri angret på valget sitt. Jeg kommer fra en familie der så å si alle har drevet for seg selv, forteller Håkedal.

Kaffe og medisiner

Etter at hun fikk forespørsel om å overta medisinutsalget etter Karins blomster på Strøget så hun en mulighet til å realisere drømmen om sin egen, lokale arbeidsplass.

– Men jeg var fullt klar over at jeg ikke kunne leve av å selge medisiner. En god kopp kaffe er noe jeg alltid har verdsatt, og det var noe jeg ønsket å tilby på Birkeland, forteller hun.

Men fortsatt ville ikke dette være nok til å leve av på fulltid. Det var da hun bestemte seg for å ta inn klær- og interiørartikler. Og navnet Marikken kom etter karakteren i Astrid Lindgrens verden.

– Jeg fikk mer enn nok av advarsler før jeg startet butikken, men jeg tenker at jeg i alle fall ikke vil si at noe ikke går før det motsatte er bevist. Litt som Marikken i Lindgrens verden. Nå har det jo gått i fem år, sier hun.

Utvidet etter to år

Etter to år ble lokalet på 60 kvadratmeter bak Sakura for trangt, og hun flyttet ned til Strøget 13, som er på cirka 150 kvadratmeter. Og er det noe Håkedal er opptatt av, er det å ha et stort vareutvalg til enhver tid.

– Den dagen vi ikke har mye, kan vi like gjerne legge ned. Ofte er butikker i endring opptatt av å være minimalistiske. Jeg vil være Marikken, en plass der du alltid kan finne noe, enten du er 20 eller 80 år og på jakt etter et nytt antrekk eller en gave, forteller hun.

39-åringen legger ikke skjul på at det er utfordrende å drive for seg selv i en liten bygd. Hun trekker frem viktigheten av at de lokale butikkene utfyller hverandre.

– Vi selger et godt utvalg kunstige blomster, men ikke ekte blomster, det har vi blomsterparken til. Frisørene er utrolig gode på å sende kunder opp hit. Det at butikkene kan spille på hverandre er uvurderlig, sier hun.

Etter at Ditt apotek kom til bygda april i fjor har de naturlig nok tatt over medisinutsalget. Det ser hun bare på som en fordel.

– Det er flott at vi har fått et eget apotek på Birkeland. Jeg fikk en del spontante kjøp i butikken da jeg sto for medisinutsalget, men håper jeg folk er så godt kjent med butikken og vareutvalget at de vil legge turen innom oss likevel, sier hun.

Møtt med smil

Etter fem år har hun fått flere stamkunder, og blant dem som stadig er innom er Thale Sæter Sundtjønn.

– Jeg har fulgt Maria og Marikken helt fra start, og her blir man alltid møtt med et smil, sier hun.

Hun tror det er viktig med lokale butikker på Birkeland, og forteller at hun titt og stadig får oppdrag om å handle noe fra Marikken for svigerinnene i Oslo.

– Hun har et unikt utvalg som også er attraktivt for folk langveisfra. Og så er jo kaffen fantastisk her, det må jeg nevne, sier hun.

Konkurranse fra senteret

Når det gjelder konkurranse, opplever 39-åringen at den største utfordreren er Sørlandssenteret.

– Jeg tror det er viktig med en bevissthet om å bruke de lokale butikkene dersom man ønsker å ha dem tilgjengelig på bygda. Man kan faktisk ordne utrolig mye på Birkeland. Jeg håper jeg kan være det første stoppestedet før folk drar til senteret fremfor det siste stoppet før de drar hjem, sier hun.

Hun jobber også mye med butikkens nettbutikk, og hun er bevisst på å være aktiv på sosiale medier. Håkedal henter også inspirasjon fra sosiale medier da hun tar inn nye varer.

– Vi merker faktisk at de dagene der vi er aktive på nett er det ofte mer pågang både i vår fysiske butikk og i nettbutikken, sier hun.

Noe hun opplever en stadig økning på er spiselige varer. Oljer, krydder, sjokolade og lignende.

– Dette er ideelle vertinnegaver for dem som har alt, og vi merker at det går mye av dette, forklarer hun, og legger til: Men klær er desidert det største varesegmentet og det vi selger mest av.

Fotballskade

Helt siden hun startet for seg selv har Håkedal fått mye hjelp av foreldrene, og da hun for to år siden fikk en alvorlig fotballskade i kneet var hjelpen deres avgjørende.

– Min mor har vært en helt fantastisk støttespiller, og pappa er en ordentlig handyman som alltid stiller opp når det trengs, sier hun.

Hun er fortsatt ikke helt god i kneet, men hun har flere ansatte som holder butikken i sving når hun selv ikke er tilstede.

– Jeg har vært superheldig med gode ansatte. Lene Stavland Ohrvik er nesten daglig i butikken og har vært en fantastisk støttespiller og en som har full kontroll i butikken. Hun er også med på messer for å ta inn nye varer, sier hun.

Hun har også ei jente på arbeidstrening som hjelper med oppdatering av nettbutikk, foto og nyhetsbrev til nettkunder.

Til tross for skaden har Håkedal ingen planer om å legge ned, og hun er glad for at hun turte å starte sin egen butikk.

– Jeg jobber ikke for å bli rik, men for å ha det greit, ha en arbeidsplass og for å kunne og for å tilby dette vareutvalget til bygda. Hadde jeg valgt en annen jobb hadde jeg sikkert hatt mer fri, men jeg har lært utrolig mye og det har vært en spennende reise, avslutter hun.