2CV-treff i Hellerslia: – Det er ikke bare en bil, det er en livsstil

ARRANGØRENE. Henry Syrdal, Tora Synnøve Kylland og Toralf Kylland har arrangert Sørlandstreffet ved idylliske Hellerslivannet i ni år.

Det sier Toralf Kylland når vi treffer han og hans bedre halvdel, Tora Synnøve Kylland, under helgens sørlandstreff for 2CV-folket. Det er niende gang de inviterer til sørlandstreff på heia.

Birkenesavisa avlegger treffet et besøk lørdag kveld. Lenge tror vi at vi har kjørt feil, ferden går over tidvis dårlig vei, ihvertfall for en nyere el-bil. Det har tydeligvis vært lettere å komme frem for den smått ikoniske Citröenen.

Etter Tjønntveitkrysset ble man imidlertidig stadig beroliget med at man var på rett vei. Med jevne mellomrom dukket det opp skilt som gav beskjed om enten hvor lang vei det var igjen, at det var tid for tissepause, eller at veien var stengt dersom den ikke var åpen, og skilt som varslet fotoboks. Flere av skiltene var malt direkte på 2CV-dører.

SAGA. Den gamle saga ved Hellerslivannet var i bruk til 1995, nå tjener den som festlokale for 2CV-campen.

Hellerslien Camping ved Hellerslivannet er målet vi omsider når frem til. I området like ved den gamle saga som var i bruk frem til 1995, bærer det meste preg av 2CV-treffet. 28 biler omkranser campområdet, mange har slått opp telt, mens flere har rigget til sengeplass i bilene. Rundt om på området gjør både panser, dører og andre 2CV-deler nytten som dekorasjoner. Stedets toalettanlegg er til og med bygd opp av en gammel bil.

TOALETT. Deler av en gammel 2CV tjener selvfølgelig også som toalett.

Det har vært en begivenhetsrik dag allerede når vi ankommer. Tidligere på dagen har følget besøkt både Steinars Garasje, samt tatt seg en tur til Lillesand for å vise seg frem litt.

PANSER. Et panser skaper flott miljø på kjærlighetsplassen. Toralf for anledningen alene.

Toralf Kylland tar imot oss når vi ankommer, og viser oss rundt på stedet hvor han har arrangert det populære treffet i ni år. Hit kommer 2CV-entusiaster fra hele landet, i år er det i tillegg et dansk og et tysk innslag blant besøkene. CV-folket er flittige når det gjelder å reise på treff. Det er flere treff her til lands utover sommeren, noen reiser også til større treff i utlandet.

Toralf står som nevnt bak treffet i Birkenes. Det gjør han sammen med sin bedre halvdel Tora Synnøve Kylland, og med god hjelp fra Henry Syrdal fra Grimstad.

Citröen 2Cv er en fransk forhjulsdrevet bil, som ble først utviklet i siste halvdel av 30-årene. Flere prototyper ble bygd, men prosjektet ble satt på vent på grunn av andre verdenskrig. Den ble lansert i 1948, og ble produsert helt frem til 1990. Totalt ble det produsert 3 872 000 biler, hvorav 4400 ble solgt i Norge.

ENDER. Eieren av denne bilen Andersen, har ender som tema. 100 stk totalt på Citroenens velkjente «Anderumpe».

– Hvorfor denne entusiasmen for 2CV, spør vi.

– Min første bil, tilbake i 1975 var en 2CV. Det er en enkel bil, en virkelig folkebil. 2CV har sjel, ingen andre biler har det, hevder han. Dessuten er miljøet i klubben fantastisk, legger han til.

– Den bilen jeg har nå har jeg hatt i syv år. I tillegg har jeg en varebil 1975 modell hjemme, og en 60-modell, som jeg har begynt restaurering av, forteller han videre.

Jeg har selv vært på verdenstreff i både Tsjekkia og Frankrike. Her er det ofte så mye som 5-6000 biler. Vi setter pris på å samles for det sosiale og en hyggelig prat, forklarer han.

Henry Syrdal har ansvaret for aktivitetene på treffet. Foruten utflukter er det grilling og prat, og selvfølgelig mange uhøytidelige leker både for barn og voksne. På treffene er de ofte samlet i flere generasjoner, både besteforeldre, foreldre og barn. Lekene karakteriserer Henry som barnslige, og de har selvfølgelig preg av temaet. Man kaster for eksempel gamle bildeler på blink mot et gammelt dekk.

BLOMSTER. Alle bilene er veldig personlige. Her er det blomster som er temaet.

Praten går veldig lett mens grillukten sprer seg over området. Vi tar en kikk på bilene og kan ikke unngå å legge merke til at det er ikke en eneste bil som er lik.

Hver eneste av bilene har sitt eget personlige preg. Man legger også fort merke til at eierne har et meget personlig forhold til bilene sine, som alle uten unntak har fått navn. En rosa 2CV stikker seg likevel litt ut.

FAST GJEST. Eivor Støa, med bilen «Pluggen» er fast inventar på Sørlandstreffet.

– Hei, dette er «Pluggen», og dama heter Eivor, presenterer Eivor Støa, der vi står og tar en nærmere kikk på bilen hennes.

Eivor har vokst opp med 2CV fra barnsben av. Hennes foreldre er da også med på treffet. Hun kjøpte «Pluggen» i 2012, og har vært på Sørlandstreffet helt siden starten i 2014. Hokksundsjenta er ikke i tvil om hvorfor hun er her på treffet

– Se deg rundt da. Det er utrolig trivelige folk med masse humør, og så er det ikke mobildekning her, ler hun.

– Jeg elsker bilen min, og har satt mitt personlige preg på hver minste ting ved den. Her sover jeg også, forteller hun, og viser hvordan hun med et enkelt handgrep får en vegg til vegg seng i nærmest hele bilens lengde. Hun har også rigget til muligheter for dusj fra den, kort sagt utstyrt den med det meste som trengs for en lengre utflukt. Og at Eivor er glad i å legge ut på tur med «Pluggen» vitner klistremerkene på «anderumpen» bak på bilen om. Her er det klistremerker fra 2CV treff fra en rekke land i Europa.

BEREIST. Eivor Støa har reist på treff over hele Europa med sin lille rosa 2CV.

– Jeg vil gjerne ha mitt eget preg på bilen, og jeg synes de små detaljene er viktig å få med seg. Det er bare fantasien som setter grenser, forteller hun og viser oss en liten detalj på den rosa klokken i bilen. Urskiven er et bilde av hennes kjære «Pluggen».

Like ved siden av oss sitter Morten Ruud. Han er leder i Norsk 2CV-klubb. Han fullroser Toralf og gjengen for arrangementet.

– Det er utenfor allfarvei, og det er litt av magien. Sørlandstreffet skiller seg virkelig ut som det treffet vi må ha med oss, sier han. Her er vi helt for oss selv. I dagens samfunn er det rart å ikke ha mobildekning, men jammen er det deilig også, legger han til.