Satser stort på lufthavn

MOTORFLY: Kurt Ellingsen starter opp modellflyet sitt, det største som var i lufta dagen Birkenesavisa besøkte Fredsmyr. Dessverre endte turen i gressmatta med et brak.

På et gammelt skytefelt bygges det som skal bli landets største lufthavn for modellfly.

– Jeg kan ikke være sinna, for jeg gjør jo dette for gøy. Jeg har flydd i åtte år, og har et nesten likt fly liggende hjemme, sier Kurt Ellingsen til Birkenesavisa.

Han står på Fredsmyr like sør for Ogge med hendene i været. Ikke i begeistring for at været er helt strålende denne aprildagen, men fordi han nettopp har stått bak spakene og kjørt flyet rett i gressplenen. Alt på grunn av at Birkenesavisa har tatt turen til den vesle lufthavna.

– Kan du kjøre et par «low pass» forbi? Kjør gjerne enda lavere, slik at journalisten får flyet og deg på samme bilde, sier formann André Andersen i Sørlandet modellflyklubb noen sekunder før.

Og Ellingsen er ikke vond å be. Han har det største motorflyet av alle medlemmene som har luftige planer denne dagen. Dermed får han æren av å illustrere saken, tenker journalisten, enda noen sekunder før det igjen.

– Fordelen er at det er enklere å få plass til flyet i bilen, sier Ellingsen slukøret når bildene er i boks.

UTVIDER: Formann André Andersen Sørlandets modellflyklubb forteller at klubben utvider kraftig på Fredsmyr. Rullebanene blir innen sommeren tre ganger så store.

Norges største

Selv om det er langt fra hverdagskost å se fly deise i bakken på Fredsmyr, illustrerer likevel Ellingsens fly litt av poenget med det som nå skjer på stedet. I regi av modellflyklubben står lufthavna fremfor en storstilt utvidelse.

– Flyene blir bare større og større. De største har vingespenn på ni meter og veier flere hundre kilo.  Nå blir det også etablert fast dekke slik at små fly med jetmotor kan ta av og lande, sier Andersen.

På begynnelsen av 1990-tallet ble lufthavna for modellfly etablert på stedet. Rullebanene består av flotte gressplener, og totalt favner anlegget om 2,5 dekar. Området hvor lufthavna holder til er et gammelt skytefelt. Takket være splinter i trærne, lot de seg ikke bruke til tømmerdrift, og dermed fikk modellflyklubben etablere seg.

– Siden den gang har vi fått etablert vei inn, og gjort mye annet. Vi har et par veldig hyggelige grunneiere som vi samarbeider veldig godt med. Nå er vi i gang med en utvidelse som gjør lufthavna fem ganger så stor, sier Andersen, og legger til:

– For en tid tilbake ble modellflyklubbene med i Norges idrettsforbund, og med det åpnet det seg muligheter for å få tippemidler. Nå ligger vi an til å bygge landets største modellflyplass, og den første som bygges med tippemidler.

KRASJ: En oppgitt Kurt Ellingsen må konstatere at flyet har deisa i bakken. Motoren ble seinere funnet 30 meter framfor flykroppen.

Vil holde NM

Den lengste rullebanen blir 800 meter fra ende til annen. Fortsatt blir størsteparten av arealet gressplen, mens det etableres to rullebaner med fast dekke. Disse er åtte meter brede, og 90 meter lange.

– Av hensyn til skiftende vindretning har vi rullebaner i to retninger, og er egentlig godt dekket. Når vi nå utvider kommer vi til å søke om å avholde norgesmesterskap her i 2022 og 2023. Dette blir et unikt anlegg i nasjonal sammenheng, sier Andersen.

Så langt har klubben brukt 1,5 millioner kroner på utvidelsen, og det er en lokal entreprenør som har stått for grunnarbeidet. Klubben har rundt 100 medlemmer, mens det er rundt 300 aktive flygere på Sørlandet.

– På en god søndag er det ofte syv til åtte fly oppe samtidig. Vi ser ofte det dukker opp tilskuere i nordenden, og de skal vite at de er velkommen ned til klubbhuset, sier han.

1956: Helge Knutson med sin selvbygde 1956-modell. Knutson var innom Fredsmyr under rekruttskolen på 60-tallet, den gang lufthavna var skytefelt.

Begynte i 1956

Helge Knutsons lidenskap for fly oppsto lenge før lufthavna på Fredsmyr var påtenkt, men blant medlemmene kan birkenesingen skryte på seg tidlig kjennskap til området.

– Ja, da jeg var på rekruttskole på Kjevik på 60-tallet var jeg blant annet her opp for å skyte. Interessen for fly hadde jeg allerede da, for jeg har siden tiårsalderen vært fascinert av fly, sier Knutson til Birkenesavisa.

Han begynte å bygge modellfly i 1956, og fortsatt bygger han modellfly av den årgangen.

– Jeg er kanskje den som flyr dårligst i klubben, men jeg er nok den som bygger flest fly. Jeg har svært stor glede av det. Det er min store hobby og lidenskap, sier han.

På de 64 årene han har bygget modellfly er det spesielt to ting som har endret seg. Overgangen fra forbrenningsmotor til elektrisk drift, og måten modellfly styres. Mens 1956-modellene kun styres ved å rotere halebladene, har moderne modellfly også balanseror på vingene.

– Fordelen med de gamle flyene er at det er lokalt stabilisert, og dermed stabiliserer seg så lenge det er framdrift, sier Knutson.