Kåret til årets salgsleder

TALENT: Næringslivsavisa E24 trekker Terje Aas fram som et ledertalent. FOTO: Liv Tone Otterholt / Microsoft

Terje Aas hos Microsoft er kåret til årets salgsleder hos næringslivsavis.

– Jeg er både glad og stolt, og ser på denne prisen som en annerkjennelse av de gode resultatene som teamet vårt leverer. Først og fremst en stor takk til de flinke, dedikerte og kundefokuserte folka rundt meg. Vi lykkes først når kunder har suksess med vår teknologi, sier Terje Aas i en pressemelding fra arbeidsgiveren Microsoft.

For tiende gang kårer næringslivsavisa E24 Norges fremste ledertalenter. I samarbeid med Mercuri Urval, en ekstern fagjury og bransjeeksperter, er talenter nominert og vurdert – og nå kåret.

Heier på Terje

Et ungt ledertalent er under 35 år, jobber i næringslivet og har resultat-, personal- og/eller beslutningsansvar. Terje Aas kom på listen over de hundre fremste i landet, og nådde helt til topps i kategorien Årets salgsleder.

– Hele Microsoft heier på Terje. Han representerer alt det jeg er stolt av ved Microsoft-kulturen: læringsglede, tilstedeværelse, ambisjon, empati og lagånd. Terje er til stor inspirasjon for sine medarbeidere og kollegaer, meg inkludert, sier Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.

På tredjeplass

Aas leder området Intelligent sky i Microsoft Norge, som består av 16 medarbeidere. Han har tidligere ledet Data & AI-teamet og vært ansvarlig for Justis- og forsvarssektoren i Microsoft. I E24-kåringa endte han også på tredjeplass i kåringa Årets leder.

– I Microsoft møtes er det et utrolig interessant miljø av ulike folk som kan ulike ting, som vil gjøre en forskjell og som elsker å dele det de vet. Vi er nødt til ha en åpen kultur hvor folk føler seg trygge, inkludert og sett – selv om vi er ulike. En kollega oppsummerte det veldig godt: «You join here, not to be cool, but to make others cool», sier Aas.

Forstå kunders kunder

Til næringslivsavisa sier han dette om hva jobben i teknologigiganten innebærer:

– Vi jobber mye med å forstå rammene våre kunder opererer i og hva de er opptatt av. Vi lykkes først når våre kunder har suksess, inntektene våre er direkte knyttet til det, sier han, og legger til:

– Derfor prøver vi hele tiden å sette oss inn i hva som er viktig for våre kunder, men også forstå våre kunders kunder.

Aas tror den eneste varige konkurransefordel er å bli god på å lære, og lære raskere. Derfor fokuserer han på at de skal være flinke til å lære av hverandre, både der de har suksess og der de må bli bedre.

– På den måten utvikler vi hverandre samtidig som vi drives fremover som ett lag. En del av det å utvikle egne ansatte er å hjelpe dem å tørre å ha mot til å fortelle sine beste ideer og bære de frem, sier Aas til E24.