Motvekt til handlepress

TRIVES MED NISJEBUTIKK: Maria Håkedal på Marikken stortrives med nisjebutikk på Birkeland. Hun ønsker nye og gamle kunder inn til en hyggelig handleopplevelse.

Black Friday er kommet for å bli, men ikke alle jubler like høylytt over denne dagen.

– Joda, vi kommer til å ha tilbud, for det forventer folk. Når det er sagt så ser vi jo at det er umulig for de små nisjebutikkene å holde tritt med de store kjedenes prisdumping. Det skjer jo ikke bare en gang, men det er salg hele tiden, sier Maria Håkedal på Marikken.

Salg er hun gjerne med på, men hun ser en uheldig utvikling. Det startet som Black Friday, så ble det Black Week for stadig flere. Noen reklamerer også med Black November. I tillegg til dette så er det Singles Day og Cyber Monday og mye annet som presser seg frem.

Som en liten butikk utenfor kjedene oppleves det stadig tøffere å kjempe mot dette.

– De små butikkene har ikke råd til å henge med på dette. Noen ganger må vi kunne selge varene våre med noe fortjeneste. Man kan selvfølgelig spare noe på å fly rundt etter supertilbud, men jeg håper og man kan se litt forbi den kortsiktige gevinsten, og heller se verdien i at vi mindre butikker klarer å få det til, og ikke må stenge dørene, sier Håkedal.

Nisjebutikkenes dag

Nå lages det en motvekt mot Black Fridays handelspress gjennom Nisjebutikkenes dag, førstkommende lørdag. Hundrevis av selvstendige butikker over hele landet er med på kampanjen, hvor målet er å få gjort kundene oppmerksom på den viktige verdiskapingen lokale butikker står for.

Som små aktører er det vanskelig å holde tritt med kjedene og nettbutikkenes stadig mer rungende budskap med tilhørende prisdumping og salg året rundt. På Birkeland er Marikken med på markeringen hvor fokus settes på kvalitet, service, fagkunnskap og kjøpsopplevelse.

Hun hadde større planer for Black Friday, men velger å tone det noe ned. Tilbudene vil være der, men handle-opplevelsen tillegges enda mer vekt.

– Vi vil ha gode tilbud både fredag og lørdag, men vi ønsker å flytte fokus fra prisjaget og over til handleopplevelsen, og det å fortsatt kunne ha de lokale småbutikkene. På lørdag vil blant annet både Røyland Gård og Tjamsland Ysteri stille med sine prisvinnende produkter til en herlig smaksprøve, sier hun til lokalavisa.

Lokale produkter

Nettopp fra disse to lokale leverandørene synes Håkedal det er gøy å kunne selge fra butikken sin.

– Røyland Gård sine produkter har vi hatt en stund, og de er kjempepopulære. Ostene fra Håbbeslandsheia har vi bare hatt inne noen få uker. Etter de gode resultatene i Oste-VM fikk jeg besøk av Jørn Martinsen med fanget fullt av oster og lurte på om jeg kunne selge de for ham, sier hun, og legger til:

– Det synes jeg selvfølgelig er utrolig gøy å kunne tilby kundene mine. Jeg har ikke reklamert om dette noen steder, men det har virkelig spredd seg og blitt en populær salgsvare for oss allerede,

Stadig salgspress til tross. Håkedal ser likevel lyst på utviklingen. Hun stortrives med å drive nettopp en liten nisjebutikk på Birkeland. Fortsatt er det butikken som er viktigst, men hun tror mange av de besøkende kommer etter å ha sett varene i nettbutikken.

Hun er takknemlig for de mange kundene som bruker butikkene lokalt. Ikke bare hennes butikk, men og hos de andre butikkene på Birkeland.

– Det er faktisk ganske mye variert vi kan få kjøpt her oppe, og kundene er blitt gode til å bruke oss, sier hun.