Ansatt blir medeier

ERFAREN GJENG: Mye erfaring samlet på verkstedgulvet hos Rasmussen Auto. Fra venstre ser vi Richard Rasmussen, Kjell Rasmussen, Nils Gunnar Windsland og Tommy Smerkerud.

Inn på eiersiden hos Rasmussen Auto.

Tommy Smerkerud kjøpte seg i fjor inn som eier i Rasmussen Auto. Han eier nå en tredjedel av selskapet, mens Kjell Rasmussen står for de øvrige andelene.

– Jeg var kommet til et punkt i arbeidslivet hvor jeg måtte vurdere hvilke muligheter jeg hadde fremover. Jeg hadde lenge hatt lyst til å drive noe selv, og jeg hadde et ønske om å være mer delaktig, og utvikle min egen arbeidsplass. Jeg kunne ikke se meg selv som bare en ansatt resten av livet, sier Smerkerud til Birkenesavisa, og legger til:

– En vurdering var derfor å slutte for å starte opp for meg selv, men da Kjell ga meg muligheten til å kjøpe meg inn i firmaet var valget enkelt.

Trofaste ansatte

Det var far til Kjell, Olav Rasmussen, som startet Rasmussens Auto i 1961. Nå 57 år senere er aktiviteten i verkstedet fortsatt veldig høy. Foruten Kjell og Smerkerud er det Nils Gunnar Windsland og Kjells sønn Richard som er å finne på verkstedgulvet nederst på Strøget.

Alle har de fagbrev som bilmekanikere. Smerkerud begynte som lærling hos Rasmussen Auto, og tok fagbrevet i 2000. Kjell selv vokste nærmest opp i bilverkstedet og begynte å jobbe der i 1981. Han overtok driften i 1991.

– Jeg så at det var viktig for Tommy å legge noen føringer for fremtiden. Samtidig ville jeg selv gjerne beholde hans kompetanse i bedriften. Derfor var det en fin mulighet å la han kjøpe seg inn i driften, sier Kjell Rasmussen til Birkenesavisa.

Stor utvikling

De to forteller om gode tider, med godt tilflyt av kunder og oppdrag.

– Vi har nok å gjøre. Til vanlig holder vi det nede på omtrent én til to ukers ventetid. Vi er godt fornøyd med tingenes tilstand, og jeg synes vi er en stabil gjeng med en utrolig erfaring samlet her, sier Rasmussen og legger til:

– Jeg og Nils Gunnar skrudde mye på gamle biler på 70- og 80-tallet. Det var da en helt annen verden å jobbe i et bilverksted. Da reparerte vi mye mer på ting som dynamoer og startere, eller overhalte girkasser. Nå hører dette mer til sjeldenhetene, og oftest bytter vi ut delene.

Det henger og sammen med at delene nå til dags er mer slitesterke. Samtidig har det vært en teknisk utvikling.

– Når det kommer til det, drar vi nytte av at Tommy henger godt med i utviklingen. Det gjelder både på verkstedet og når det gjelder enklere løsninger rent administrativt, slår Rasmussen fast.