Hun stopper i tide

ABSTRAKT: Månedens tema for utstillinga på biblioteket er abstrakt. Ågot Gundersen Schnyder har malt dette bildet med inspirasjon fra bøkeskog og vår.

Fargene er viktigst, og derfor er månedens bilde abstrakt.

– Jeg har lett litt på loftet, og fant fram disse. Alle disse tre har tidligere vært med på juryert utstilling på Reimanngården i Grimstad, sier Ågot Gundersen Schnyder til Birkenesavisa.

Månedens tema for Birkenes og Lillesand malerklubbs utstilling på Birkeland bibliotek er abstrakt. Schnyder har lånt ut hovedbildet, og to mindre malerier. Hovedbildet henter inspirasjon fra bøkeskog og vår, og dette gjenspeiles i et abstrakt motiv.

– Hovedinteressen min er farger, og jeg har derfor alltid malt abstrakt. Det er fargene som er viktige, sier hun, og legger til:

MALER: Ågot Gundersen Schnyder har vært med i Birkenes og Lillesand malerklubb siden 1994.

– Det eneste fotografiske jeg har malt er ikoner, og da brukte jeg forstørrelsesglass.

Ikon

Akkurat ikonene er verd en setning, selv om de kanskje er en digresjon med tanke på månedens bilde. For slikt tar tid, og er ikke gjort i ett penselstrøk.

– Nei, det tar gjerne et par måneder. Jeg legger mange lag oppå hverandre for å få de riktige fargene, og alle disse lagene må tørke mellom strøkene. Dessuten er det mye arbeid med treplata, sier hun.

Som mange av de andre medlemmene i Birkenes og Lillesand malerklubb maler hun i perioder. Hun har nemlig en hytte som må holdes i orden. Etter det kommer gjerne soppetida, og en tur på fjellet.

Stopper i tide

– Inspirasjon henter jeg plutselig og overalt. Det som blir planlagt lykkes jeg sjeldent med. Opp gjennom årene har jeg forsøkt mye rart, som å kna maleriet i sandkassa eller dra det gjennom gresset for å få den riktige strukturen og utrykket, sier Schnyder.

Hun begynte i malerklubben i 1994, etter 24 år i utlandet. Malt har hun siden skolealderen. Det sosiale er viktig når de samles for å male, tilbakemeldinger likeså. I malerklubben er det som en familie, forteller hun. Et sted hvor man lærer, og får respons.

– Det hender de andre synes bildene mine ser uferdige ut, og lurer på om det var riktig å henge de opp. Jeg henger de opp når det er riktig for meg, og det er ikke viktig at andre synes de er fine, sier hun, og fortsetter:

– Folk er forskjellige, og liker forskjellige ting. For meg er det viktig å stoppe i tide. Det er viktig å unngå de siste «forbedringene» som potensielt ødelegger hele bildet.