Et samlet lokalt næringsliv krever øyeblikkelig handling

KREVER ØYEBLIKKELIG HANDLING. Fra venstre Oddvar Ivarson (Ivarson Transport), Arild Tveide (Business Region Kristiansand), John Helge Austgulen (Foss Bad), Heine Østby (3B-Fibreglass) og Trygve Raen (BTG).

Tida for utredninger er forbi. Vi trenger handling, og vi trenger det nå, er budskapet fra et samlet lokalt næringsliv.

Onsdag denne uka var NHO Agder, sammen med bygdas næringsliv, politikere og kommuneadministrasjon samlet til et dialogmøte om de høye strøm- og dieselprisene. Stortingsrepresentant Gro Anita Mykjåland (Sp), fulgte møtet på Teams.

I dette møtet etterlyste Høye Høyesen i NHO Agder avbøtende tiltak, som direkte avgiftsreduksjon på drivstoff, fjerning av elavgiften og merverdiavgiften på strøm, innføring av makspris på strøm og igangsetting av tiltak for økt strømproduksjon.

Stortingsrepresentant Gro Anita Mykjåland (Sp) på sin side uttrykte stor forståelse for næringslivets krav om strømstøtte og varslet at regjeringen jobber med et tilbud om fastpris på strøm. Hun oppfordret videre de frammøtte representantene for transportnæringen til å fortsette å trykke på inn mot regjeringen for å få en løsning på de høye drivstoffprisene. Ordfører Gyro Heia er representant i den regjeringsutnevnte energikommisjonen, og hun lovet å bringe kommuneblikket inn i energikommisjonen, blant annet hvordan kraftpriser påvirker kommunene og lokalt næringsliv.

Dagen etter møtte Birkenesavisa deler av næringslivet, representert ved Trygve Raen (BTG), Arild Tveide (Businessregion Kristiansand), Oddvar Ivarson (Ivarson Transport), Heine Østby (3B) og John Helge Austgulen (Foss Bad) for en liten rapport om tilstanden i det lokale næringsliv.

Akutt

– Det er en akutt situasjon for næringslivet, sier Heine Østby, administrerende direktør i 3B-Fibreglass. Det trengs både kortsiktige og langsiktige løsninger. Det må skje noe, og det må skje nå. Vi kan ikke lenger sitte og høre at det jobbes intenst med saken. Bedrifter dør mens man lager utredninger. Det gjelder store deler av næringslivet. Vi ønsker å vise at vi står sammen, og ønsker å skape et trykk mot regjering og storting, legger han til.

Næringslivet ønsker å skape en forståelse for hvor krevende de høye strømprisene og dieselprisene er for bedriftene. Dernest ønsker de å utfordre regjering og storting til å sette i verk kompenserende ordninger for å avhjelpe næringslivet med disse økte utgiftene.

Heine Østby beskriver situasjonen slik for 3Bs del.

– Vi har opplevd en vanvittig pris- og kostnadsøkning. Elektrisk kraft står for en tredjedel av energibehovet vårt. Mens vi tidligere hadde strømregninger på 19 millioner kroner, kan vi nå oppleve å havne på mellom 43 og 45 millioner kroner.

Jeg tenker tre ting. Først trengs det en strømstøtte til både små, mellomstore og store bedrifter. Deretter ser jeg et behov for å øke strømproduksjonen, og da særlig i Sør-Norge. Da er det snakk om å optimalisere vannkraft, gjerne satse på solenergi, men det monner ikke så mye for oss. Vindkraft på land må det også satses på. Jeg ønsker at vi tar tak i de «gryteklare» løsningene vi har. Her står alt klart, men vi trenger beslutninger.

Det tredje punktet er langsiktighet. Vi trenger kortsiktig strømstøtte, men fremfor alt trenger vi forutsigbarhet, ikke bare for i år og neste år, men 15 og 20 år frem i tid. Investeringsbeslutninger fattes nå, og akkurat nå ser det uklart, og uforutsigbart ut. Vår næring ble tuftet på tilgang til mye både ren og billig kraft. Det grunnlaget ligger ikke der nå, forteller Østby.

Bremser nye investeringer

John Helge Austgulen i Foss Bad kan også fortelle at strøm- og dieselprisene påvirker driften deres.

– Selv om det ikke er de samme utslagene som hos 3B, så er det klart det påvirker oss sterkt. I 2020 hadde vi et strømforbruk på 560 000 kroner, mens det i 2021 var på 1,2 millioner kroner. Om man legger strømprisen nå til grunn, så kan vi havne på 2,8 millioner kroner i strømforbruk dette året. Dieselprisene påvirker oss ikke like sterkt, men her ser vi for oss en økning på 350 000 kroner. Ser man diesel og strøm under ett kan vi oppleve en økt kostnad på nesten 2 millioner kroner i år. Det går rett på bunnlinja, og bremser nye investeringer, sier Austgulen.

Etterlyser dieseltilskudd

Transportnæringen er stor i Birkenes, og Oddvar Ivarson, i Ivarson Transport antar at om lag 150 ansatte har sitt levebrød gjennom transportnæringen i kommunen. Som Ivarson tidligere nevnt i Birkenesavisa så jobber de med små marginer på oppdragene sine.

– Vi har lange kontrakter, og kan ikke bare overføre prisøkningen til kunden, og det er uansett en uheldig løsning. Pandemien var ikke så kritisk for oss i transportbransjen. Vi hadde mye oppdrag, men var mest rammet på sykemeldinger. Dette med dieselprisene er en langt tøffere krise for oss, sier Oddvar Ivarson.

– Vi satt opp prisene med 9 prosent ved årsskiftet, noe som er ganske markant. Men når dieselprisene i år har steget med 26,8 prosent, ja da er all margin spist opp, allerede. I tillegg forventes ytterligere 3-5 kroners stigning,

Ivarson har som vi tidligere har nevnt kontaktet sine kunder, og bedt om forståelse for situasjonen, i et forsøk på å ta høyde for, og prise inn den uventa prisoppgangen, innenfor avtaleåret.

– Jeg opplever at de har forståelse for det. Men det er langt fra forståelse til handling, sier han. Det vi trenger nå er tilskudd til dieselen. Det har de fått til i Sverige, og det er en sterk konkurransefordel for dem som opererer mot Sverige og kan tanke rimeligere der. Staten håver inn på olja nå. Frem til situasjonen stabiliserer seg ønsker vi at veibruksavgiften og CO2 avgiften kuttes, sier Ivarson.

Etterfølgende kriser

– Næringslivet må stå sammen og rope opp. Tror absolutt regjering og storting er klar over det, men vi trenger mer trøkk og oppmerksomhet. Vi har tro på at det kommer støtteordninger og langsiktig hjelp, men vi trenger hjelp på kort sikt nå, sier Østby, og utdyper. Vi opplever nå krise på krise på krise og så videre. Først Pandemi, så strømkrise, drivstoffkrise, og så krigen i Ukraina. Vi har blødd i 2 år og trenger hjelpa nå, sier Heine Østby, og legger til; På vegne av et samlet næringsliv kan jeg love at vi vil drive videre, og vi skal fortsatt skape arbeidsplasser. Men vi kan altså ikke lengre høre at det jobbes intenst med det. Nå må det utformes i handling, er hans oppfordring.

Ønsker insentiver for solenergi

Trygve Raen, og hans firma 3B er ikke dem som er rammet mest i denne sammenhengen. Hans firma BTG har fokus på solenergi. Han er opptatt at det legges bedre til rette for å hente mer, både billig og forutsigbar energi fra sola. Trygve kunne fortelle at Statnetts prognoser viste et kraftunderskudd i landet fra 2026. Mens de andre mer møter utfordringer, så ser Raen strømkrisa mer som en mulighet for hans firma.

– Vi trenger mer grønn energi, og i så måte ligger forholdene godt til rette for det her på Birkeland, i tillegg er solenergi lite kontroversielt. Vi etterlyser insentiver, og ordninger rettet mot næringslivet. Det har vært «grønne sertifikater» rettet mot husholdningene, men aldri mot næringslivet. Det ønsker vi oss nå, sier han.