Felene til Salve Håkedal skapes av både lønn fra Alpene og perlemor fra Bøelva.
Han har to års leveringstid på hardingfeler framover, Salve Håkedal fra Birkeland. Han blir med andre ord ikke arbeidsledig med det første, men har han jobb utenom felesnekringa?
– Nei, ingen jobb. Jeg duger ikke til noe annet, sier Håkedal.
Birkenesavisa besøker ham på verkstedet han har innredet i Slogedalen. Under landskappleiken i Trysil i begynnelsen av måneden deltok han med ei hardingfele under instrumentutstillinga.
– Det var ti stykker som deltok i hardingfele-klassen, og Ottar Kåsa fra Rauland vant. Jeg kom på andreplass og er fornøyd med det, sier Håkedal.
Mållagsstevne i Bygland
Med andreplassen ble hardingfele bedømt til sølv, sammen med to andre feler. Ytterligere to fikk bronse-utmerkelse under stevnet.
– Hvordan fikk du interesse for felebygging?
– Jeg har alltid likt folkemusikk helt fra jeg var liten. Jeg var med far og mor på mållagsstevne i Bygland, og min far fikk lokka storspelemannen Torleiv Hallvardsson Bjørgum til å spille. Det tror jeg min far synes var stas, sier han.
– Fikk du inspirasjon derfra?
– Ja, og så gikk jeg på et sommerkurs på Rauland-akademiet, og deltok på feleutstillinga etter to år. Jeg var jo ganske fersk, så det var tøft gjort, sier Håkedal.
Lyde og se godt
Allerede i 1987 kom han på tredjeplass under årets landskappleik, og fikk bronse-vurdering på fela. Bronsefela ble solgt privat, og har vært mye brukt siden den gang.
– Folkemusikk på Birkeland, er det noe miljø for det?
– Min svoger Harald Knutsen spiller fele og har deltatt på kappleiker. Så har vi spelemannslaget Strøge, men de spiller jo ikke på hardingfele, sier Håkedal.
– Hvordan skal ei god fele være?
– Den skal lyde godt, den skal være god å spille på, og god å se på, sier han.
– Har du dine egne mønster, eller kopierer du fra andre?
– Jeg forenkler en del, og bruker generelt mindre dekor og mindre perlemor i gripebrettet, sier Håkedal til Birkenesavisa.
Fra hele verden
Materialene til felene kommer fra forskjellige steder. Han får tak i en del lønn og gran fra Alpene, og lind fra Norge. Det er gran i felelokket, og lønn i resten av felekroppen, og lind innvending. I tillegg bruker han ibenholt fra Alpene og perlemor fra Bøelva.
– Det er veldig dyrt med materialer til fele, men heldigvis skal en ikke ha så mye, sier han.
– Spiller du selv?
– Nei, det låter så stygt. Joda, jeg spiller litt, sier Håkedal, og ler.
Fra både inn og utland kommer bestillingene, og nå er han i gang med ei ny fele. Han ser ut som å trives på verkstedet sitt, etter 33 år som felemaker.