Til lags åt alle kan ingen gjera
Det er leitt med det i eit lite blad
At ingen likar den samme lesnad
Og kva skal bladmannen gjera da?
Sume les berre premielistar
Andre les om trulova par
Sume les om dei svarte ”Skyer”
Og andre gler seg på sinte svar
Sume likar ikkje referata
Og fråhaldsstrevet og meire slikt
Mi siste von er at alle likar
Eit lite ondskapsfullt skjemtedikt
Den kjente journalisten og forfatteren Tor Jonsson hadde en kort karriere som redaktør av lokalavisa Hallingdølen rett etter krigen. Det inspirerte ham til å skrive diktet ”Bladmannssorg”, der han prøver å fange noe av redaktørens dilemma; hva skal avisa skrive om? Hva ønsker folk å lese om?
Sist uke ble avisenes opplagstall for 2012 offentliggjort. De viste at papiravisene fortsatt taper terreng i kampen om lesernes gunst. Blant avisene på Sørlandet var det kun fire av 16 som kunne melde om stigende opplagstall, og for disse var oppgangen marginal.
Med et godkjent opplag på 1344 eksemplarer opplevde BirkenesAvisa en nedgang på 35 eksemplarer fra i fjor. Ser vi litt lenger tilbake, til rekordåret 2008, er nedgangen på nesten 300 eksemplarer. Det er ikke dramatisk, men vi skulle selvsagt mye heller sett at kurven pekte andre veien.
De siste tre åra har vi spurt de som sier opp abonnementet sitt på BirkenesAvisa om årsaken til oppsigelsen. Av de som har valgt å svare, har vi fått omtrent like mange ulike begrunnelser som antall svar. Forsvinnende få har oppgitt ”finner det jeg trenger av nyheter på nettet” som årsak. Den marginale nedgangen lokalavisene opplever samla sett forteller også at folk fortsatt vil ha lokalavisa, og de vil ha den på papir.
Men de vil selvsagt bare ha den dersom den er fylt opp med det de ikke får på nettet eller i de større avisene; det lokale, det nære. Samtidig må det som bringes til torgs være såpass interessant og godt presentert at det er verdt å betale noen årlige hundrelapper for.
Det betyr at vi som jobber i en liten lokalavisredaksjon aldri kan lene oss tilbake og tenke at det vi leverer er bra nok. Vi må alltid se etter muligheter for å bli bedre. Derfor vil vi i BirkenesAvisa bruke denne våren på å finne ut om vi har den rette stoffsammensetningen i avisa eller om vi bør gjøre endringer. I månedsskiftet april-mai bytter vi også trykkeri, noe som også vil gi oss muligheten til å lage en enda bedre avis.
Vi gjør dette for at du som leser fortsatt skal finne BirkenesAvisa verdt å bruke penger på. For vi vet at dersom du synes vi ikke er gode nok, så velger du noe annet. Vi innrømmer glatt at vi aldri vil kunne konkurrere med større aviser når det gjelder utgivelseshyppighet eller antall saker på trykk. Til det er vi for små; tre personer rekker rett og slett ikke å gjøre det samme som 10, 50 eller 100.
Men vi kan konkurrere på kvalitet og nærhet til leserne. Det gjør vi hver dag, og det lover vi å fortsette med. Samtidig ber vi om en ørliten dose lojalitet og lokalpatriotisme. Vi sier som ildsjelene som har stått opp for nærbutikken sin på Engesland; vil du ha avis i bygda, må du bruke den.