Venteliste på høyttalere

BEST I LANDET: Under NM for ungdomsbedrifter på Lillestrøm forrige uke fikk Solveig Javenes Flaa (nr 2 fra høyre) og EcoSound to priser for beste markedsføring og beste forretningsplan. FOTO: UNGT ENTREPRENØRSKAP

Produksjonen har nådd taket for ungdomsbedriften.

Solveig Javenes Flaa og EcoSound UB vant førsteplass på markedsføring og forretningsplan under NM for ungdomsbedrifter forrige uke. Nå gjøres ungdomsbedriften om til aksjeselskap, og de har allerede lang venteliste på høyttalerne.

– Vi måtte stoppe produksjonen fordi vi har nådd omsetningsgrensen på 140.000 kroner som ungdomsbedrifter kan ha, forteller salgssjef og birkenesing Solveig Javenes Flaa (17).

EcoSound UB har utviklet en høyttaler i eik som hverken går på strøm eller batterier. Gjennom samarbeid med organisasjonen «One Tree Planted» blir det plantet et tre for hver høyttaler som kjøpes.

– Vi har solgt rett under 300 høyttalere, og har allerede 100 som står på venteliste. Nå er vi på vei til å opprette eget aksjeselskap, slik at vi kan fortsette produksjonen, forklarer hun.

Tjener miljøet

Ungdomsbedriften, som består av seks elever ved Drottningborg videregående skole i Grimstad, imponerte juryen stort under NM for ungdomsbedrifter på Lillestrøm forrige uke. EcoSound fikk både førsteplass for beste markedsføring, og for beste forretningsplan.

– Årets vinner er en bedrift med en forretningsidé som både tjener forbrukeren og miljøet. Bedriften utmerker seg ved å utvise god struktur og forståelse for sentrale deler av markedsføringsarbeidet, står det i juryens begrunnelse.

Javenes Flaa forteller at de ble overrasket over å vinne to priser.

– Det var utrolig gøy, og absolutt ikke noe vi hadde forventet. Når det er sagt har vi jobbet mye med dette, både på skolen og i fritiden, så det er gøy å se at vi lykkes, sier hun.

Juryen påpeker også at elevene evner å begrunne valg av kanaler for å bygge kjennskap og nå potensielle kunder og samarbeidspartnere. De mener også at ungdomsbedriften har truffet med sin markedsføring med tanke på at de allerede har fått mange salg, og ikke minst oppmerksomhet.

– Alt begynte egentlig med at NRK Sørlandet laget en sak om bedriften vår. Den ble delt på NRK Nyheter, og videoen ble sett nesten 300.000 ganger. Etter det fikk vi inn masse bestillinger, forteller salgssjefen.

Tillater utvikling

Juryen mente også at forretningsplanen leverer på alle kriterier.

– Den utmerker seg gjennomgående positivt og har en god og realistisk fremdriftsplan som tillater videre utvikling av bedriften. Forretningsplanen overbeviser juryen om at produktet er en suksess gjennom en allerede god omsetning, i tillegg til et godt etablert samarbeid med leverandør, står det i begrunnelsen.

Javenes Flaa forklarer at de har lagt stor vekt på samarbeid med lokale leverandører. Produksjonen av høyttalerne har blitt utført på Vigeland, og logoen på høyttalerne har blitt svidd inn med lasermaskin på Vitensenteret i Arendal.

Etisk tankegang

Under NM fikk også jentene pluss for at de tenker etisk, med løftet om at et tre plantes for hver høyttaler som blir solgt.

– Vi samarbeider med organisasjonen «One Tree Planted», som planter et tre i Amazonasregnskogen for hver høyttaler vi selger, avslutter hun.